Rekord i förstahandsval från olika skolor

Elever från hela 40 olika skolor i Stockholms län valde i första hand en yrkesutbildning på Yrkesplugget.

Elever från 40 olika skolor valde Yrkesplugget i första hand!

Inför omvalet i maj till gymnasiet i höst har Yrkesplugget Bromma gått igenom ansökningarna för att ta reda på mer om de sökande.

"Vi blev positivt överraskade över att spridningen var så stor och att elever från hela 40 olika skolor i Stockholms län sökt en yrkesutbildning i första hand på Yrkesplugget. Yrkesplugget är verkligen hela länets skola vad gäller Yrkesutbildningar och det här måste vara rekord", säger Börje Lundén ansvarig för kommunikation och marknadsföring på Yrkesplugget.

Av alla grundskoleelever i Stockholm som väljer bygg och anläggningsprogrammet i första hand så valde 26% Yrkesplugget (Stockholms län 5%). Av de i Stockholm som i år valt fordons- & transport programmet i första hand så valde 25% Yrkesplugget, (Stockholms län 8%).

På Yrkespluggets Byggprogram i Bromma ökade förstahandsansökningarna med 45% mot i fjol, medan ansökningsläget ökade något på fordons- och transportprogrammet jämfört med i fjol.

"Vi ser med tillförsikt fram emot omvalet som sker nu i maj. Följer utfallet från omvalet tidigare års trender kommer Yrkesplugget få utöka antalet klasser på alla program, vilket vi på skolan ser mycket positivt på. Eftersom vi utbildar byggarbetare, transportförare, personbils- och MC-tekniker som alla är yrken där det råder arbetskraftsbrist så är företagen inom dessa branscher också mycket positiva, när elever väljer en yrkesutbildning", säger avslutningsvis Börje Lundén.

Elever från 40 olika skolor valde Yrkesplugget i första hand!

Yrkesplugget startades 2006 av Annelee Bergstrand och Kjell-Ove Moss. Tillsammans har de både mångsidig och stor kompetens inom området yrkesutbildningar. 2010 startades Yrkespluggets andra skola, i Uppsala.

Yrkespluggets personal har tillsammans arbetat fram gemensamma kärnvärden och kvalitetsmål. De skall genomsyra hela verksamheten och vara ett stöd i vårt dagliga arbete. Våra kärnvärden är:  Elevfokuserade, Kompetenta, Nytänkande, Lösningsinriktade, Branschfokuserade och Mångfald.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Förebilder är en viktig väg att få unga att välja en yrkesutbildning, samarbete mellan skola och näringsliv en annan viktig pusselbit.3.4.2017 07:30Pressmeddelande