Rekord i nominerade svenskar – nu skapas helt ny Svenska Hjältar-gala

9 000 nomineringar har i år strömmat in till Svenska hjältar. Det är nästan dubbelt så många som ett vanligt år. Sex av dem hyllas nu på årets Svenska hjältar-gala. ”Galan har aldrig känts viktigare och mer relevant än i år, samtidigt har pandemin tvingat oss att tänka om helt och göra om allt”, säger Helena Mastberg, chef för Svenska hjältar.

Årets Svenska hjältar-gala inleds med bröderna Gustaf och Viktor Norén som gör en lika stark som avskalad version av David Bowies “Heroes”. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet

Svenska hjältar-galan har genom åren kommit att bli en av Sveriges varmaste och mest känslosamma tv-sända galor. Den har sänts från ett fullsatt Cirkus i Stockholm och lockat en miljonpublik varje år strax före jul.

Svenska hjältar, vanliga människor, har på plats hyllats av kändiseliten och våra viktigaste förebilder och makthavare.

Det är en tradition som är omöjlig att upprätthålla i år, ett år där engagemanget från svenska folket och behovet av hjältar aldrig varit större.

Men trots att inget är sig likt och galan spelas in helt utan publik är det närvarokänslan och närheten som sätter tonen för hela tv-sändningen, som sänds klockan 20.00 på torsdag, den 17 december.

Galan leds av Kristin Kaspersen och utgår som vanligt från Cirkus – men tar sig sedan ut i landet. Och juryn, med bland annat prinsessan Sofia, får i år en betydligt mer framträdande roll och kommer att sätta en helt ny prägel på programmet.

Prinsessan Sofia har själv på nära håll sett hjälteinsatser mitt i pandemin och imponerats av svensk sjukvård.

– Under våren och hösten har jag fått vara med och arbeta inom vården med enklare uppgifter och det har varit en unik erfarenhet som har påverkat mig i grunden, säger hon.

De många hjältarna inom sjukvården kommer att hyllas extra i år.

– Det handlar om ett yrke som i en pandemi som denna ställer krav även på deras övriga familjemedlemmar, för att få tiden att gå ihop och räcka till. En för alla, alla för en. Jag är så oerhört imponerad. För mig är alla inom svensk sjukvård verkliga hjältar och jag vill tacka er för allt ni har gjort och fortsätter att göra varje dag, säger prinsessan Sofia.

Bland de som också dyker upp med hyllningar i galan märks Carola, Danny Saucedo, Lars Lerin, Caroline Seger och Janne Andersson. Galan inleds med bröderna Gustaf och Viktor Norén som gör en lika stark som avskalad version av David Bowies “Heroes”.

Svenska hjältars jury består utöver prinsessan Sofia av förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, radioprofilen Kodjo Akolor, influenceren Margaux Dietz, överbefälhavare Micael Bydén, komikern Marika Carlsson samt skådespelarna Shima Niavarani och Morgan Alling.

Vem som tilldelas utmärkelsen Svenska hjältar avslöjas under galan. Kategorierna är:

• Årets livräddare
  • Årets medborgare
  • Årets vårdhjälte
  • Årets ungdomshjälte
  • Årets eldsjäl
  • Årets miljöhjälte (ny för i år)

Svenska hjältar-galan sänds den 17 december kl 20.00 och går att se på Aftonbladet, TV3, Viaplay och Viafree.

Angelica Öhagen, redaktör Svenska hjältar. Telefon: 0701-622415. E-post:angelica.ohagen@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Telefon: 070-474 22 51. E-post:eric.rosen@aftonbladet.se

Kristin Kaspersen leder galan - som görs om i grunden. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet
Prinsessan Sofia, som sitter i juryn, får en mer framträdande roll i årets gala. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet
Prinsessan Sofia. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet
Svenska hjältar-juryn sammanträder. Foto: Lotte Fernvall/Aftonbladet

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.