Rekordår för Act Svenska kyrkans julinsamling – 4,8 milj samlades in i Göteborgs stift

Act Svenska kyrkans julinsamling 2021 nådde ett resultat på 46,4 miljoner, vilket är rekord. Bara i Göteborgs stift samlades 4,8 miljoner kronor in, vilket är 6,25 kronor per kyrkotillhörig i stiftet.
Bryt en tradition! Tillsammans kan vi stoppa tvångsäktenskap, könsstympning och våld mot flickor. Foto: Jesper Wahlström/IKON

Julinsamlingen ”Bryt en tradition” pågick mellan Första advent och Trettondagen och lyfte fram traditioner som skadar flickor som könsstympning, tvångsäktenskap och våld. Religiösa företrädare har en viktig roll i att ifrågasätta normer och värderingar som leder till könsrelaterade övergrepp. Som kyrklig biståndsaktör gör Act Svenska kyrkan stor skillnad genom sina insatser tillsammans med lokala partner runtom i världen.

Totalt samlades 46 421 438 kr in och av det 4 800 579 kr i Göteborgs stift. Det är en ökning med hela 19 % från 2020. Per medlem i Svenska kyrkan i Göteborgs stift blir det 6,25 kr.

– På Tjörn har en kvinna lagt ned mycket tid och omsorg för att samla kvistar och fläta många jättefina adventskransar som sålts för över 250 kr st, berättar Kerstin Pihl som  är engagerad i den internationella gruppen på Tjörn. En pensionerad konditor har gjort marsipangrisar, som gått åt som smör i solen. Och tusentals har samlats in genom lotterier på Facebook, där vinsterna har varit fyllda mathinkar eller sydda julklappspåsar som lämnats utanför dörren.

Act Svenska kyrkan stödjer humanitära insatser och projekt över hela världen för att stärka flickor och kvinnors rätt till god hälsa, värdighet och makt över sitt eget liv.

Kontakt:
Anders Stenbäck, internationell handläggare, 031-771 30 36
Ing-Marie Svenning, ordförande i Act-rådet i Göteborgs stift, 070-496 25 04

Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.