Rekordår för Din Bil Gruppen

• 34 287 nya personbilar levererades till kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö
  • 5 100 nya Volkswagen Transportbilar levererades
  • Din Bil Gruppen befäster sin position som den största återförsäljaren på svensk bilmarknad
  • Begagnatförsäljningen steg återigen kraftigt med 13,6 % till 26 641 bilar
  • Rekordomsättning på 14,4 miljarder kronor

2015 blev ett riktigt rekordår för Din Bil Gruppen, som är den svenska Volkswagen-organisationens återförsäljarverksamhet i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Under året steg gruppens kundleveranser av personbilar med 19,8 % jämfört med 2014. Det innebär en större ökning jämfört med totalmarknaden som steg med 13,6 %. Marknadsandelen steg till den högsta någonsin: 28,3 %.

I antal innebär det 34 287 levererade personbilar (2014: 28 493) enligt följande fördelning:

• Volkswagen: 20 328 (+24,9 %)
  • Audi: 8 504 (+15,5 %)
  • Skoda: 3 929 (+/-0%)
  • SEAT: 1 169 (+44,5 %)
  • Porsche: 357 (+56,6 %)

På transportbilssidan levererades 5 100 Volkswagen Transportbilar, vilket innebär en ökning med 7,7 %. Under 2015 levererades dessutom 26 641 begagnade bilar, vilket var 13,6 % fler än 2014.

Din Bil Gruppen nådde en rekordomsättning på 14,4 miljarder kronor, en ökning med 21 % procent (2,5 miljarder kronor) jämfört med 2014. Även lönsamheten stärktes kraftigt med 45 %. Serviceaffären växte med cirka 10 % till 1,38 miljarder kronor.

− 2015 var en mycket stark bilmarknad. Tack vare en tydlig tillväxtplan och en anpassad organisation kunde vi öka vår marknadsandel ytterligare. Vi tog ett stort steg framåt med samtliga märken och i alla affärsområden och regioner. Starka varumärken och konkurrenskraftiga produkter har gett oss en fin hävstång, säger Jens Wetterfors, VD på Din Bil Gruppen.

Din Bil Gruppen planerar fortsatt tillväxt under kommande år. En ny konceptanläggning för Skoda öppnas under 2016 och en ny Audi-anläggning planeras i Kista 2017. Fler projekt finns planerade framöver.

I slutet av 2015 och under 2016 har och kommer flera nya viktiga bilmodeller att lanseras som hjälper Volkswagen-gruppens helägda återförsäljare att vinna ytterligare marknadsandelar.

En mycket viktig modell för storstadsmarknaden är nya laddhybriden Volkswagen Passat GTE. En annan spännande modell från Volkswagen är helt nya Tiguan som har svensk premiär i vår. För Audi kommer en nyligen lanserad Audi A4 att bidra positivt och för Skoda innebär 2016 ett fullt år med nya Skoda Superb.

Den stora nyheten för SEAT är märkets första SUV som har premiär efter sommaren. Porsche, som Din Bil representerar i Stockholm, har stora framgångar med nya Macan och har just lanserat en ny 911. För Volkswagen Transportbilar blir det ett fullt år med nya Caddy och nya Transporter. Utöver alla nyheter fortsätter den framgångsrika satsningen på privatleasing.

− Vi har med vår plan och alla nya bilmodeller en mycket fin position att arbeta vidare med tillväxt och bibehålla vår position som den största återförsäljaren på svensk bilmarknad, avslutar Jens Wetterfors.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Group Sverige AB, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Jens Wetterfors, VD Din Bil Sverige AB, 0733-400030, jens.wetterfors@dinbil.se

Din Bil Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG och representerar märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT, Porsche och Volkswagen Transportbilar på den svenska storstadsmarknaden. 2015 sålde Din Bil Sverige nära 67 000 bilar varav drygt 34 300 nya personbilar och 5 100 nya transportbilar. Omsättningen uppgick till 14,4 mrd SEK och bolaget har ca 2 000 anställda. Hemsida: www.dinbil.se

Volkswagen Smista I januari 2015 invigdes den nya Volkswagen-anläggningen i Smista utanför Stockholm.