Mantap Global AB

Rekordår för svenska festivaler!

För tredje året i rad har svenska festivalbesökare fått säga sitt om årets festivaler och aldrig tidigare har besökarna varit så nöjda. Totalt har 20 200 personer intervjuats under året och resultaten presenteras i undersökningen Svenskt Festivalindex, ett initiativ startat av undersökningsföretaget Mantap Global.

I årets undersökning fick festivalerna högre betyg än någonsin, framförallt inom områdena lineup, service och bemötande och säkerhet.

Just säkerheten (eller bristen därav) har varit ett stort problem för hela branschen. Bråvalla valde att lägga ner 2018 års upplaga just på grund av den stora mängd sexuella ofredanden som förekom.

Glädjande är då årets siffror som visar en markant förbättring, 4,1 % av de tillfrågade angav att de inte var nöjda med säkerheten vilket kan jämföras med 8,7 % under 2017. En reducering med över 50 %, vilket tyder på att festivalernas insatser har gett effekt. Sweden Rock var en av de festivaler som fick högst betyg gällande säkerheten i årets undersökning.

¨Säkerhetsarbetet har högsta prioritet för oss på Sweden Rock Festival och det är enormt viktigt att alla våra besökare oavsett vem man är känner sig trygg och säker på festivalen. Förutom vårt eget arbete gör även polis och övriga samhällsfunktioner ett fantastisk insatts för våra besökare. Men den faktor som har allra störst betydelse för säkerheten på festivalen är att vi har världens bästa publik¨

-       Mats Natvig, VD för Sweden Rock

Ytterligare två observationer sticker ut i rapporten, den första är att hela 69,7 % av de som besökt en festival planerar att besöka samma festival under 2019, en lojalitet som de flesta varumärken bara kan drömma om.

Den andra handlar om korrelationen mellan bemötande från personal och säkerhet på festivalen.

”Vi ser att det finns ett tydligt samband mellan de festivaler som fått ett högt betyg på säkerheten – i de fallen så är också besökarna mer nöjda med bemötande från personalen. Ett steg för att få besökarna att känna sig säkrare kan med andra ord vara att göra personalen mer uppmärksam på besökarnas behöv och förfrågningar”
- Jonn Ohlin, Market Research Manager, Mantap Global

Totalt ingår 22 festivaler i Svenskt Festivalindex, bland dem finns Sweden Rock, Åre Sessions, Vi som älskar 90-talet, Sensommar! Gefle Metal Festival, m.fl.

Totalt så har 40 488 intervjuer genomförts under de 3 år som initiativet funnits.

Rapporten i sin helhet hittar du här

Carl Jonsson
Planner & Researcher
carl.jonsson@mantapglobal.com

Hamngatan 2
60224 Norrköping

Mantap Global är ett oberoende analys- och undersökningsföretag.
Vi äger och rekryterar nya undersökningspaneler.
Vi genomför och analyserar kundundersökningar, marknadsundersökningar och varumärkesundersökningar.

Följ Mantap Global AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.