Rekordfå omkom på svenska vägar – nu krävs fortsatta satsningar

Transportstyrelsen har presenterat sin preliminära statistik för antalet omkomna i trafiken under 2021. Dessa visar att 192 personer omkom i olyckor på de svenska vägarna under året. Detta är 12 färre än 2020 då 204 människor omkom. Det är första gången som antalet omkomna under ett år är färre än 200. Nu vill Transportföretagen flytta fram positionerna.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen

I år fyller nollvisionen 25 år. Sverige har hittills varit framgångsrikt i arbetet med att nå det långsiktiga målet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i vägtrafiken. Utvecklingen över tid har inneburit successiva förbättringar som resulterat i att allt färre förolyckats eller skadats i trafiken.

– Nollvisionen, som innebär att ingen ska riskera att dödas eller skadas svårt i trafiken, är ett framgångsrikt förhållningssätt för att förbättra trafiksäkerheten. Transportföretagens medlemmar, som har vägen som arbetsplats, bidrar genom att utbilda sin personal, investera i nya och säkrare fordon. Men de förväntar sig också en bra standard på sin arbetsplats, alltså ett vägnät med god standard, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Transportföretagen har tagit fram ett digitalt verktyg som visar hur vägnätet mår i dag. Detta, som finns på sajten www.varavagar.se, illustrerar utöver hur tillståndet är i dag även hur det kommer att försämras fram till 2030 om inte mer pengar skjuts till för underhållsåtgärder det kommande decenniet.

25 framgångsrika år med hjälp av satsningar

Under Nollvisionens första 25 år har trafiksäkerhetsarbetet varit inriktat på att bygga bort risker i infrastrukturen. I arbetet med att nå det nya etappmålet i trafiksäkerhetsarbetet om högst 133 dödade år 2030 riktas större fokus på trafikanternas beteende. Med detta menas att man ska arbeta för bland annat en bättre efterlevnad av hastighetsgränser, en ökad nykterhet i trafiken och en förbättrad utbildning. Även olika typer av tekniska system i fordonen kommer att bidra till bättre trafiksäkerhet.

Vi får inte glömma bort hur viktigt det är att vi har ett vägnät som håller hög klass

– Vi måste kontinuerligt flytta fram positionerna för att komma framåt i trafiksäkerhetsarbetet i framtiden, fortsätter Marcus Dahlsten.

– Det är förståeligt att fokus riktas mot de områden som presenteras. Men vi får inte glömma bort hur viktigt det är att vi har ett vägnät som håller hög klass. Sverige har i dag en stor underhållsskuld vilket bidrar till en allt sämre vägstandard och som på sikt kan riskera att försämra trafiksäkerheten.

Att vägarna är dåliga innebär inte bara en fara för liv och hälsa för alla trafikanter som dagligen använder dem. De dåliga vägarna innebär en högre transportkostnad eftersom det föranleder ett ökat slitage i fordonen, högre kostnad för bränsle och en sämre arbetsmiljön. Dåliga vägar och ambitioner om en bättre miljö går alltså inte hand i hand.

Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen
Foto: Transportföretagen

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.