Rekordförsäljning för SEAT i januari

Stark start på 2018

/ SEAT sålde 38 900 bilar globalt under januari, en ökning på 20,4% jämfört med januari 2017
/ Stark försäljning i Spanien, Tyskland och Storbritannien och nya Arona ökar resultatet
/ SEAT Sverige visar på en fortsatt positiv trend, antal order ökade med 25% jämfört med 2017

Södertälje, 14/02/2018. – SEATs globala försäljning fick en utmärkt start 2018 med ett rekordresultat. Under årets första månad levererade SEAT 38.900 bilar, vilket är 20,4% mer än 2017 (32 300) och uppnådde sitt högsta försäljningsresultat någonsin för januari.

Lanseringen av Arona under de sista veckorna av 2017 är en förklaring till ökningen. Bara i januari levererade SEAT 4.600 st exemplar av den nya lilla SUVen som fortfarande ligger i lanseringsstadiet. I och med de starka siffrorna fortsätter SEAT sin positiva utveckling efter att ha avslutat 2017 som det 5:e året i rad med positiv tillväxt. Hemmamarknaden i Spanien fortsätter att vara SEATs största marknad med 8.000 bilar sålda under januari (+ 20,3%) följt av Tyskland och Storbritannien med 6.500 (+12.0%) respektive 4.200 (+9,9%).

Även i Sverige fortsatte den positiva trenden i antal order vilka i januari ökade med 25% jämfört med januari 2017 och en marknadsandel på 1,8%.
-  Januari gav oss ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg men vi tror på en ökad tillväxt under året med hjälp av lanseringen av Arona och en starkare tjänstebilsförsäljning. Dessutom fortsätter vi att expandera vårt återförsäljarnät vilket ger oss en större tillgänglighet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige

SEAT fortsätter också med sin produktoffensiv under 2018, redan i januari avslöjades logotypen för ett nytt exklusivt märke vid namn CUPRA som kommer drivas i SEATs regi. Officiell premiär för CUPRA sker under bilsalongen i Genevé. Sedan tidigare är det också klart att SEAT under 2018 lanserar en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV kategorin. Utöver detta kommer SEAT även lansera nya Arona med gasdrift och Arona blir därmed första modell i segmentet med gasdrift.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Sverige når nya försäljningsrekord med en tillväxt på 9,2% i juni9.7.2019 14:46:03 CESTPressmeddelande

SEATs globala försäljning når rekordsiffror under första halvåret med 314.300 levererade bilar: 8,4% fler än under samma period förra året och den högsta volymen någonsin i företagets historia Juni bästa månaden för SEAT någonsin: 57.300 fordon sålda och en tillväxt på över 10% (11,5%) Nytt rekord också för CUPRA – försäljningen ökade med 73,1% fram till juni Rekordförsäljning i Sverige under första halvåret 2019 med en tillväxt på 9,2% i juni Martorell, Spanien 9 juli 2019 - Första halvåret 2019 blev det bästa hittills i SEAT:s historia: under perioden levererade den spanska biltillverkaren 314.300 bilar, 8,4% fler än under samma period ifjol. Det gamla rekordet låg på 289.900 sålda fordon (första halvåret 2018). I år passerade SEAT för första gången 300.000 sålda bilar under årets första sex månader. I juni ökade SEAT sin försäljning med över 10% för andra månaden i rad: totalt såldes 57.300 bilar globalt; 11.5% fler än under juni förra året. Dessa junisiffror slår inte bara fjolåret

SEAT Privatleasing online – nu med digital signering och hemleverans8.7.2019 14:32:27 CESTPressmeddelande

Marknaden för privatleasing fortsätter att växa och likaså SEATs marknadsandel i segmentet – 7,2% hittills i år Allt fler väljer även att beställa sin nya SEAT online och nu tas ytterligare ett stort steg genom lanseringen av digital signering samt kostnadsfri hemleverans i Stockholmsområdet av SEAT Stockholm Södertälje 2019-06-25. Marknaden för privatleasing växer och SEAT har under flera år varit en av de starkaste aktörerna i segmentet. Per sista maj i år var SEATs marknadsandel hela 7,2%. Attraktiva erbjudanden som SEAT Trygghet och ett starkt tjänsteutbud är några av anledningarna. Av alla de finansierade bilarna som levererats hittills i år har 3 av 4 kunder valt privatleasing som finansieringsform. ”Privatleasing har vuxit rejält senaste åren och vi ser en stark efterfrågan från våra kunder på finansieringsformen. Även viljan att beställa produkter på nätet ökar och därför känns det spännande att erbjuda våra kunder möjligheten att även beställa sin nya SEAT online”, säger Pontu