Rekordförsäljning för SEAT i januari

Stark start på 2018

/ SEAT sålde 38 900 bilar globalt under januari, en ökning på 20,4% jämfört med januari 2017
/ Stark försäljning i Spanien, Tyskland och Storbritannien och nya Arona ökar resultatet
/ SEAT Sverige visar på en fortsatt positiv trend, antal order ökade med 25% jämfört med 2017

Södertälje, 14/02/2018. – SEATs globala försäljning fick en utmärkt start 2018 med ett rekordresultat. Under årets första månad levererade SEAT 38.900 bilar, vilket är 20,4% mer än 2017 (32 300) och uppnådde sitt högsta försäljningsresultat någonsin för januari.

Lanseringen av Arona under de sista veckorna av 2017 är en förklaring till ökningen. Bara i januari levererade SEAT 4.600 st exemplar av den nya lilla SUVen som fortfarande ligger i lanseringsstadiet. I och med de starka siffrorna fortsätter SEAT sin positiva utveckling efter att ha avslutat 2017 som det 5:e året i rad med positiv tillväxt. Hemmamarknaden i Spanien fortsätter att vara SEATs största marknad med 8.000 bilar sålda under januari (+ 20,3%) följt av Tyskland och Storbritannien med 6.500 (+12.0%) respektive 4.200 (+9,9%).

Även i Sverige fortsatte den positiva trenden i antal order vilka i januari ökade med 25% jämfört med januari 2017 och en marknadsandel på 1,8%.
-  Januari gav oss ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg men vi tror på en ökad tillväxt under året med hjälp av lanseringen av Arona och en starkare tjänstebilsförsäljning. Dessutom fortsätter vi att expandera vårt återförsäljarnät vilket ger oss en större tillgänglighet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige

SEAT fortsätter också med sin produktoffensiv under 2018, redan i januari avslöjades logotypen för ett nytt exklusivt märke vid namn CUPRA som kommer drivas i SEATs regi. Officiell premiär för CUPRA sker under bilsalongen i Genevé. Sedan tidigare är det också klart att SEAT under 2018 lanserar en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV kategorin. Utöver detta kommer SEAT även lansera nya Arona med gasdrift och Arona blir därmed första modell i segmentet med gasdrift.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team - PWR Racing inför racehelg på Anderstorp Raceway15.6.2018 19:07Pressmeddelande

Årets andra deltävlning i STCC går av stapeln i helgen på Anderstorp Raceway, 40 år efter att Formel 1 senast tävlade på den klassiska banan. SEAT Dealer Team - PWR Racing äntrar helgen med ledning i både team- och förarmästerskapet. Som grädde på moset är teamets junior Philip Morin poängbäst bland startfältets juniorförare. Vi visade prov både på hur snabb nya CUPRA TCR är och hur starka vi är som ett team under premiären på Ring Knutstorp. Men motståndet är extremt tufft och vi måste anstränga oss hela tiden för att behålla försprånget. Vi har en positiv känsla i hela teamet och alla är beredda att jobba hårt för att nå lika bra resultat även denna deltävling. Målet är givetvis att försöka upprepa teamets 1-2-3 från Knutstorp, säger Daniel Haglöf, förare & VD på PWR Racing. Fjolårets svenska mästare, SEAT Dealer Team-föraren Robert Dahlgren, ligger tvåa i mästerskapet efter teamkamraten Daniel Haglöf. Endast en poäng skiljer dem åt. Förra helgen var en fantastisk start på säsongen f

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco