Rekordförsäljning för SEAT i januari

Stark start på 2018

/ SEAT sålde 38 900 bilar globalt under januari, en ökning på 20,4% jämfört med januari 2017
/ Stark försäljning i Spanien, Tyskland och Storbritannien och nya Arona ökar resultatet
/ SEAT Sverige visar på en fortsatt positiv trend, antal order ökade med 25% jämfört med 2017

Södertälje, 14/02/2018. – SEATs globala försäljning fick en utmärkt start 2018 med ett rekordresultat. Under årets första månad levererade SEAT 38.900 bilar, vilket är 20,4% mer än 2017 (32 300) och uppnådde sitt högsta försäljningsresultat någonsin för januari.

Lanseringen av Arona under de sista veckorna av 2017 är en förklaring till ökningen. Bara i januari levererade SEAT 4.600 st exemplar av den nya lilla SUVen som fortfarande ligger i lanseringsstadiet. I och med de starka siffrorna fortsätter SEAT sin positiva utveckling efter att ha avslutat 2017 som det 5:e året i rad med positiv tillväxt. Hemmamarknaden i Spanien fortsätter att vara SEATs största marknad med 8.000 bilar sålda under januari (+ 20,3%) följt av Tyskland och Storbritannien med 6.500 (+12.0%) respektive 4.200 (+9,9%).

Även i Sverige fortsatte den positiva trenden i antal order vilka i januari ökade med 25% jämfört med januari 2017 och en marknadsandel på 1,8%.
-  Januari gav oss ytterligare ett kvitto på att vi är på rätt väg men vi tror på en ökad tillväxt under året med hjälp av lanseringen av Arona och en starkare tjänstebilsförsäljning. Dessutom fortsätter vi att expandera vårt återförsäljarnät vilket ger oss en större tillgänglighet, säger Per Brinkenberg märkeschef SEAT Sverige

SEAT fortsätter också med sin produktoffensiv under 2018, redan i januari avslöjades logotypen för ett nytt exklusivt märke vid namn CUPRA som kommer drivas i SEATs regi. Officiell premiär för CUPRA sker under bilsalongen i Genevé. Sedan tidigare är det också klart att SEAT under 2018 lanserar en ny 7-sitsig SUV som komplement till Ateca och Arona i SUV kategorin. Utöver detta kommer SEAT även lansera nya Arona med gasdrift och Arona blir därmed första modell i segmentet med gasdrift.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är