Rekordhöga priser på skogsmark i Västsverige

Prisökningarna på skogsfastigheter i västra Sverige har nått toppnivåer. Det är de högsta noteringarna sedan Skogssällskapet började med sitt rikstäckande Skogsindex 2010. Ändå är investeringsläget bra enligt Skogssällskapets fastighetsexpert Bengt Furenäs. Skälet är de höga virkespriserna.

Svensk skogsindustri på högvarv. Massa- och pappersindustrin har en stark efterfrågan på sina produkter och likaså sågverken, med en långvarig prisökning på trävaror som tidsmässigt är av rekordkaraktär. Små virkeslager driver också upp priserna. Allt detta gör att virkesmarknaden är mycket stark just nu.

– Under vintern och våren har virkespriserna ökat rejält i västra Sverige, och det gör att avkastningsvärdet för skogsfastigheter ligger högt, säger Bengt Furenäs, fastighetskonsult på Skogssällskapet i Borås.

Bengt säger att den höga efterfrågan från Södras massabruk i Värö, kombinerat med nyinvesteringar i sågverk, troligen kommer att fortsätta att driva priserna uppåt ett tag till. Mot norska gränsen dämpas prisutvecklingen av billigt norskt importvirke.

De höga virkespriserna matchas av att priserna på skogsmark fortsätter att stiga i hela landet, och i västra Sverige är det toppnoteringar.

Ändå är det fortsatt lönsamt att investera i skog, anser Bengt Furenäs. Skälet är att virkespriserna ökar mer än fastighetspriserna. Det låga ränteläget är ytterligare ett skäl till att skogsmark är en bra investering.

– På skogsmark med en bra tillväxt i västra Sverige kan välskött skog ha en värdetillväxt med 5 % per år. Det är att jämföra med bankräntorna som i de flesta fall är betydligt lägre.

Det låga ränteläget kombinerat med ett litet utbud av skogsfastigheter bidrar till att driva upp priserna, samtidigt som den inbromsande bostadsmarknaden kan hålla nere priserna något – framförallt när det gäller mindre bostadsdominerade lantbruksfastigheter. Även om bostadsmarknaden är en helt annan marknad än skogsfastighetsmarknaden så kan läget på bostadsmarknaden påverka på ett psykologiskt plan.

Fyra faktorer som påverkar skogsmarkspriserna:

1. Virkesmarknaden. Stigande virkespriser ökar fastigheternas avkastningsvärde.
  2. Ränteläget. Lågt ränteläge gör skogsmark till en lönsam investering.
  3. Utbudet. Litet utbud driver upp priserna.
  4. Bostadsmarknaden. Påverkar framförallt mindre, bostadsdominerade lantbruksfastigheter, men kan påverka på ett psykologiskt plan även på andra håll.

Bengt Furenäs är fastighetskonsult och baserad i Borås.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.