Rekordhögt intresse för ingenjörsyrket bland tjejer – ny undersökning presenteras under Järvaveckan

Nya siffror visar att intresset för ingenjörsyrket är högre än någonsin, framförallt bland tjejerna. Samtidigt är det för få tjejer som söker teknisk utbildning. Under Järvaveckan kommer gruppen ”Tjejer som går teknik” att medverka för att synliggöra förebilder som redan går teknikprogrammet på gymnasiet. Teknikföretagen hoppas att mötesplatsen ska inspirera fler tjejer till teknik.

Sedan 2012 har andelen tjejer som kan tänka sig att bli ingenjör ökat från 30 till 45 procent medan killars intresse ligger kvar på ungefär samma nivå. Under tio år har Teknikföretagen och analys- och undersökningsföretaget Ungdomsbarometern studerat ungas intresse för teknik. En prioriterad målgrupp är tjejer, både för att andelen tjejer på utbildningar och arbetsplatser är för lågt, men framförallt för den potential för både individ och samhälle som går förlorad när tjejer väljer bort teknik. Nu måste det ökade intresset omvandlas till att fler också söker utbildningarna. Enligt Skolverket ligger andelen tjejer som söker teknikprogrammet runt 18 procent (läsåret 2018/2019) och andelen kvinnor på högskole- och civilingenjörsprogrammet på cirka 25 respektive 30 procent.

– Ingenjör kommer tvåa totalt bland långsiktiga val av de cirka 70 yrken som Ungdomsbarometern mäter. På första plats kommer företagsledare, säger Ulrik Hoffman, vd på Ungdomsbarometern. Att resultatet beror på att tjejernas intresse ökar är jätteroligt, men det betyder också att fler tjejer som funderar på att bli ingenjörer inte tar steget och söker.

Möjlighet att intervjua ”Tjejer som går teknik”

I en tidigare studie gällande varför tjejer inte väljer en teknikutbildning framkommer bland annat bristen på förebilder. Därför deltar ”Tjejer som går teknik” under Järvaveckan. Precis som det låter kommer tjejer som går teknikprogrammet på skolor runt om i Stockholm finnas på plats och svara på frågor om utbildningen.

– Precis som vi redan gör på sociala medier vill vi erbjuda en mötesplats där ungdomarna kan diskutera på sina egna villkor, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen. Vi misstänker att bristande självförtroende i matte och normer i samhället kommer att diskuteras. Men förhoppningsvis också hur teknik kan förändra världen. Ingenjörsyrket är ju ett smart val om man vill bidra till en positiv förändring i samhället.

Vi är på plats fredag, lördag och söndag (14-16 juni) i Näringslivets tält F05, Spånga IP (kl.14:00-18:00).

”Tjejer som går teknik” finns här på Instagram.

Bifogat i pressmeddelandet finns underlaget Intresset för ingenjörsyrket större än någonsin med ny statistik från Ungdomsbarometern och citat från tjejer som funderar på att söka ingenjörsutbildning.

Ulrik Hoffman, vd, Ungdomsbarometern
Elin Östblom, ungdomskommunikator, Teknikföretagen