Rekordlåga nivåer av uppsagda tjänstemän under första kvartalet

Arbetsmarknaden för svenska tjänstemän har varit mycket stark under första kvartalet 2022. Trots en orolig omvärld och coronapandemins efterdyningar är antalet tjänstemän i omställning på de lägsta nivåerna sedan 2006. Detta visar färska siffror från TRR – omställningsorganisationen som stöttar uppsagda tjänstemän och företag i det privata näringslivet.

Antalet nyinskrivna tjänstemän är den lägsta för ett enskilt kvartal på 16 år. Totalt 1838 personer ansökte om omställningsstöd hos TRR under årets första kvartal. En jämförelse med samma period 2021 visar en minskning med hela 56 procent, då 4188 tjänstemän sökte sig till TRR för stöd och rådgivning. Senast så få tjänstemän sökte stöd hos TRR under ett enskilt kvartal var andra kvartalet 2006.

– Den positiva trenden är tydlig. 92% av våra tjänstemän kommer ut i ny sysselsättning och svenska tjänstemäns kompetenser är hett eftertraktade på arbetsmarknaden. TRR har genomgått perioder under pandemin med anmärkningsvärt höga volymer, men nu ser vi en kraftig rekyl åt andra hållet och det tar nu i genomsnitt 249 dagar för våra tjänstemän att hitta en positiv lösning, säger Johan Lagerhäll, tf vd på Trygghetsrådet TRR.

5353 tjänstemän var inskrivna hos TRR vid kvartalets slut. En minskning med 59% jämfört med samma kvartal 2021 då 13 207 tjänstemän var i omställning. Det är den lägsta siffran för ett enskilt kvartal sett under en tioårsperiod bakåt.

92% av tjänstemännen vidare till ny sysselsättning

Antalet tjänstemän som landat i en positiv lösning har legat på en mycket hög nivå ända sedan hösten 2020. Det var under den period som arbetsmarknaden för svenska tjänstemän ljusnade efter en lång tid av osäkerhet under pandemin. Totalt har 2442 tjänstemän i omställning gått vidare till ny sysselsättning via TRR under första kvartalet.

– Vi har inte sett så låga inflöden av tjänstemän på flera år, vilket indikerar en stabiliserad arbetsmarknad. Extra glädjande är att det är fler som hittar nya positiva lösningar än som söker stöd hos oss. Det är tydligt att pandemins påverkan på den svenska arbetsmarknaden nu tydligt mattats av och än ser vi hos TRR inga stora effekter av kriget i Ukraina men vi följer mycket noggrant utvecklingen, säger Johan Lagerhäll.

Fakta i siffror:

• 5353 tjänstemän är just nu inskrivna hos TRR (jfr 13 207 under första kvartalet 2021)
  • Totalt har 2442 tjänstemän gått vidare till ny sysselsättning under kvartalet
  • Genomsnittstiden för att hitta en ny sysselsättning är 249 dagar
  • För de som hittat ny sysselsättning under kvartalet fördelar det sig som nedan:
     - Över hälften, 57%, går vidare till ny anställning
     - Ca en tredjedel, 29%, går vidare till ny tidsbegränsad anställning
     - 7% går vidare till studier och 6% startar egen rörelse eller företag

De branscher som rekryterat flest tjänstemän under första kvartalet
 1. Handel & Försäljning
 2. Bygg/Anläggning/Fastighet
 3. Data/IT