Rekordmånad för Tessin

Under fyra veckor mellan december-januari gjorde fastighetsaktörer sammanlagt åtta kapitalresningar för projekt till ett värde på 280 MSEK via Tessins plattform. Detta innebär att Tessin slagit rekord i antal inkomna projekt på plattformen under en månadsperiod. Samtidigt slog Tessin rekord i antalet miljoner som fastighetsinvesterare fått återbetalt med nästan 60 MSEK återbetalt under samma period.

Åtstramat kapital från kreditmarknaden och rapporter om växande antal annonser hos Hemnet verkar inte ha påverkat fastighetsinvesterare. Tessin lägger härmed sin bästa månadsperiod bakom sig där sammanlagt åtta kapitalresningar kommit ut på plattformen.

Bland projekten återfinns bland annat flertalet industrilokaler runtom i Sverige samt 83 upprättade bostäder. Utöver detta finansieras också lån till fastighetsbestånd om 650 bostäder. Via plattformen har projekten rest cirka 75 MSEK för projekt vars totala finansiering uppgår till cirka 280 MSEK. Parallellt har också befintliga projekt börjat leverera resultat i allt högre tempo för den som vänt blicken mot att investera i fastigheter.

- Det här är ett positivt besked från marknaden. Från investerare ser vi ett ökat intresse för finansiella instrument bortom börsens dalar och toppar och från projektägare finns där ett förtroende för vår lösning på finansiering som inte följer den övergripande kreditmarknadens svängar, säger Jonas Björkman, VD för Tessin.

Hittills har Tessin på fyra år gjort kapitalresningar för 116 projekt, till ett värde om cirka 1,3 MDSEK. Bolaget tog nyligen in Nordnets förra VD, Håkan Nyberg, som styrelseordförande och kommer 2019 satsa på att expandera mot såväl Finland som Danmark.

Fastighetsmarknaden i våra grannländer delar flertalet drag med den svenska och är ett naturligt steg för fortsatt tillväxt, säger Jonas Björkman.