Rekordmånga anmälda till Nordiska kusträddardagen 8 maj

På lördag arrangeras för femte året i rad den Nordiska kusträddardagen som en gemensam aktion mot den marina nedskräpningen. Och i år är intresset rekordstort - över femtio tusen svenskar har anmält sig.
Bild: Håll Sverige Rent

- Det mesta skräpet i havet kommer från land. Vi är såklart jätteglada att fler än någonsin vill vara med och hindra skräp från att hamna i hav och vattendrag, både genom att plocka upp det och genom att skicka budskapet att inte skräpa ner, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

- Vi vet att nedskräpning i hav och vattendrag engagerar många. Hav, sjöar, bäckar och åar är de miljöer där svenskarna tycker det är viktigast att nedskräpningen minskar, säger Johanna Ragnartz.

Undersökning: svenskarna tycker det är viktigt att minska nedskräpningen i hav och vattendrag

Uppgifterna är hämtade ur Nedskräpningsbarometern 2020, en undersökning som har genomförts av Novus på uppdrag av Håll Sverige Rent mellan 31 augusti och 13 september 2020.

Tre av de fem vanligaste svaren handlar om nedskräpning i och kring hav och vattendrag.

FRÅGA: I vilken/vilka av följande miljöer tycker du att det är viktigast att nedskräpningen minskar? Ange max 3 miljöer.

I hav 69%

I vattendrag, t.ex. sjöar, bäckar, åar 47 %

I stadsmiljö, t.ex. på gator, trottoarer, torg 31%

I övrig natur, t.ex. skog, fjäll, grönområden 30%

Längs stränder 29%

Fem-i-topp kommuner med störst andel anmälda till Nordiska Kusträddardagen:

1. Öckerö
  2. Nordmaling
  3. Karlshamn
  4. Strömstad
  5. Sotenäs

Mer statistik om var i landet flest har anmält sig hittar du i bifogade Excel-dokument. Har du frågor, kontakta gärna Carl-Martin Vikingsson på 0707-31 10 29 eller carl-martin.vikingsson@hsr.se

Anmälan till Kusträddardagen
På Håll Sverige Rents kampanjsida är det enkelt att gå med i Kusträddarna och vara med på Nordiska kusträddardagen den 8 maj.

Nordiska kusträddardagen - ett nordiskt samarbete mot plast i haven
Vi och våra nordiska grannar är omgivna av havet och förenade av det. Problemet med marin nedskräpning är ett gemensamt problem som kräver att vi agerar tillsammans. Den 8 maj på Nordiska kusträddardagen går länderna samman för att minska nedskräpningen av våra hav. Dagen beräknas engagera tiotusentals människor över hela Norden att plocka skräp längs sitt närmsta vatten.

Nedskräpningen av våra hav är ett av vår tids värsta miljöproblem, och det krävs en rad åtgärder för att komma åt problemet. Färska mätningar visar att 79 procent av skräpet på stränderna i Norden bestod av plast år 2020. EU:s engångsplastdirektiv är en viktig pusselbit men det är också viktigt att vi fortsätter att uppmärksamma problemet och att vi alla gör det vi kan för att minska nedskräpningen. För femte året i rad arrangeras därför den Nordiska kusträddardagen som en gemensam aktion mot den marina nedskräpningen. I år infaller dagen den 8 maj. Målet är att sprida budskapet att vi måste sluta skräpa ner och samtidigt mobilisera frivilliga som hindrar skräp från att hamna i hav, sjöar och vattendrag – en påse i taget.

Nordiska kusträddardagen arrangeras av åtta systerorganisationer i Norden: Håll Sverige Rent, Hold Norge Rent, Hold Danmark Rent, CSR Greenland, Arctic Marine Conservation Crew (Island), Pidä Saaristo Siistinä ry (Finland), Ringras (Färöarna) och Städa Åland.

Bild: Håll Sverige Rent