Rekordmånga ansökningar till Hållbarhetsakuten - nu har åtta finalister utsetts
Tidigare under hösten gav Lidl forskningsinstitut, universitet, högskolor, ideella organisationer och företag möjligheten att ansöka till Hållbarhetsakuten, där upp till 11 miljoner kronor delas ut till tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten och som ger snabbare omställning till hållbara livsmedelssystem.Intresset har varit mycket stort och Lidl har fått 122 ansökningar med hög kvalitet och relevans. Bland de många projekten finns pilottester av AI och smarta odlingsrobotar, cirkulära kretslopp, hållbar produktion av blå och gröna proteiner samt projekt som gör det lättare för konsumenter att välja klimatsmart och hälsosamt.
- Vi är otroligt glada över de rekordmånga projekt som sökt stöd från Hållbarhetsakuten. Som livsmedelsaktör är vi en del av de utmaningar som branschen står inför och genom Hållbarhetsakuten kan vi tillsammans bidra med lösningar som snabbt ger fler möjligheten att leva och äta mer sunt och hållbart. Expertpanelen har gjort ett gediget arbete med att bedöma ansökningarna och ge rekommendation om finalister och nu tar vi i Lidls jury vid för att utse de slutliga vinnande projekten, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.
Finalisterna har granskats av en panel bestående av fem ledande experter som representerar viktiga kunskapsområden inom hållbarhet. Finalisternas gemensamma nämnare är hållbarhet och att samverkan, innovation samt nytänkande idéer skapar stora systemförändringar till nytta för alla konsumenter. Finalisterna ger en muntlig presentation av sina projekt för Lidls jury den 19 november. De slutliga vinnarna prisas vid en digital prisceremoni den 20 november.
- Vi var förberedda på ett stort intresse, men 122 ansökningar hade vi inte ens kunnat föreställa oss. Vi har fått se massor av utmanande projekt, flera av dem bedömer vi snabbar upp utvecklingen och ger Sverige innovationskraft inom hållbarhet, säger Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet, en av experterna i panelen.
- Genom Hållbarhetsakuten och de utvalda projekt finns det möjlighet att ge livsmedelssystemet den akupressur som behövs för att skapa betydande systemeffekter. Till vår glädje finns det ett mycket stort allmänt intresse för kombinationen av livsmedel, innovation och hållbarhet, säger Ulf Sonesson, forskningschef på RISE och expert i panelen.
Mer information om finalisterna och projekten:
”Klimatsmart Certifiering av Kollagring i Marken” från Inkonova AB
Test hur drönare med hjälp av AI gör det enklare för jordbrukare att mäta jordens kollagringsförmåga och till konsument skapa en klimatsmartsmärkt primärproduktion.
”Dax för Brax – fiske som gynnar Östersjön” från Race For The Baltic
Test av nya metoder för kustnära fiske av brax och id för utveckling av nya konsumentprodukter och mer samverkan för att minska övergödningen av Östersjön.
”Konkret cirkulärt livsmedelssystem” från Renahav Sverige AB
Test av cirkulärt system där matsvinn och sidoströmmar ersätter småfisk och soja som foder för lax- och fiskodling.
”Boost – en bönbaserad ost” från RISE
Utveckling av en vegetabilisk ost baserad på den svenska åkerbönan vilken gör en mer diversifierad primärproduktion möjlig och mer hållbara alternativ på smörgåsen.
”Naturbeteskött med virtuella stängsel” från RISE
Test hur virtuella stängsel kan minska stressen hos nötkreatur och möjliggöra regenerativt bete och naturvårdsbetning.
”Svinn-labb” från Rädda barnen
Utbildning och kunskapsspridning om matsvinn bland barn, unga och vuxna, vilken skapar en lokal gräsrotsrörelse och ökar social hållbarhet.
”Hållbar livsmedelsproduktion med frövitalisering” från Robust Seed Technology A&F AB
Pilottest av frövitalisering direkt i primärproduktionen, för fler och friskare plantor på mindre yta och större volymer av hälsosam mat.
”Ätbar matförpackning av biomaterial för minskat matsvinn” från Saveggy AB och
Lunds universitet
Praktiska försök med ett alternativ till skyddsplast på gurka som är ätbart och kan ersätta plastförpackningar runt frukt och grönsaker.
Hela expertpanelen utgörs av:
Katarina Graffman, Fil Dr Kulturantropologi, Uppsala universitet
Håkan Isaksson, affärsstrateg, Sveriges lantbruksuniversitet
Ulf Sonesson, forsknings- och affärsutvecklingsansvarig, Jordbruk och Livsmedel, RISE
Johan Jörgensen, grundare, Stockholm Foodtech
Victoria Voss Bignet, forskare vid Stockholm Resilience Centre
De 11 miljoner kronorna har Lidls kunder bidragit till genom en tidigare prishöjning på plastbärkassar med 50 öre som ett initiativ för att minska konsumtionen av plast.
För mer information om utlysningen och intervjuer med experterna, se www.lidl.se/hallbarhetsakuten.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum