Rekordmånga ansökningar till ŠKODA Cycling Team

För fjärde året i rad rekryterar ŠKODA 15 nya cyklister till ŠKODA Cycling Team, där bilföretaget ger medlemmarna alla förutsättningar för att bli så bra cyklister som möjligt för en säsong genom professionell support, fystester och högklassig utrustning. Till 2018 års lag är intresset större än någonsin - med fler än 2 100 ansökningar.

I ŠKODA Cycling Team samlar ŠKODA Sverige varje år 15 nya cyklister som vill uppleva sin livs cykelsäsong. Med maximal support, individuella träningsupplägg signerade proffstränaren Mattias Reck, cyklar från Canyon, innovativ näring från Maurten och utrustning från såväl POC som Garmin ges de nya rekryterna i ŠKODA Cycling Team alla tänkbara förutsättningar för att bli så snabba som möjligt – allt för att tillsammans cykla Vätternrundans 30 mil på under åtta timmar.

ŠKODA Cycling Team grundades 2014 och har sedan dess positionerat både sig själv och varumärket ŠKODA i främst cykel-Sverige, vilket inte minst visas av de 2 100 personer som ansökt om en plats i årets lag - som dessutom innebär fjärde året i rad av rekordmånga ansökningar.
Teamet består av, förutom de 15 rekryterna som årligen förnyas, lika många handplockade ambassadörer som coachar och hjälper de nya rekryterna. Allt för att de tillsammans ska cykla Vätternrundan på under åtta timmar – en medelhastighet på nära 40 km/h.

ŠKODA Sverige är dessutom huvudsponsorer till Vätternrundan - världens största motionslopp för cyklister - och på internationell nivå sponsrar biltillverkaren såväl Tour de France, ett av världens största idrottsarrangemang, samt spanska La Vuelta. ŠKODA har som företag ett starkt cykelarv då företaget grundades 1895 med just cykeltillverkning och har sedan dess värnat sporten och cyklisterna – och med ŠKODA Cycling Team ges 15 av Sveriges cyklister chansen att prova på proffskänslan och få sin livs cykelsäsong.
- Det är naturligtvis otroligt glädjande och inspirerande att se det stora intresset för ŠKODA Cycling Team. Med årets 2 100 ansökningar har vi fyra år i rad haft rekordmånga ansökningar och nu pågår ett intensivt arbete med att utvärdera alla ansökningar och sätta samman 2018 års ŠKODA Cycling Team, säger Erik Gustafsson, sponsoransvarig inom ŠKODA Sverige.

Målet med ŠKODA Cycling Team är att skapa en stark gemenskap, utan att nödvändigtvis alla behöver vara starka individer från början. Till teamet söker ŠKODA medlemmar som representerar hela Sverige genom geografisk spridning, jämn könsfördelning och naturligtvis bredd i ålder, allt för att skapa en dynamisk grupp med motionärer som tillsammans höjer sin prestation till nya nivåer.
De nya medlemmarna i ŠKODA Cycling Team 2018 presenteras under februari, därefter väntar en intensiv period med fystester, träningsläger och coachning – allt för att medlemmarna i juni ska stå redo för ett snabbt varv runt Sveriges näst största sjö; Vättern.

Följ gärna 2018 års ŠKODA Cycling Team på www.welovecycling.se