Rekordmånga elever i Göteborg väljer komvux på distans

Den 3 augusti startar drygt 2000 elever en komvuxutbildning på distans hos Hermods i Göteborg. – Det är rekord, vi har aldrig haft så många elever antagna till en skolstart tidigare, säger Jessica Marander, rektor på skolan.

Det blev en flygande start när det nya avtalet för vuxenutbildning mellan Hermods och Göteborg Stad trädde i kraft den 1 juli. Hermods ska som enda utbildningsanordnare erbjuda teoretiska gymnasiala kurser på distans. Till skolstarten den 3 augusti 2020 ansökte 60 procent av eleverna om att få läsa sin utbildning på distans och bara 40 procent i klassrum. Till starten i januari 2020 valde bara 40 procent studier på distans. Att intresset för distansstudier är så stort har troligen att göra med den pågående coronapandemin, tror Jessica Marander.

- Intresset och behovet av att utbilda sig har förändrats under den gångna vårterminen. Vi har en stigande arbetslöshet i samhället och många behöver utbilda sig för att komma vidare i yrkeslivet. Många har vant sig vid digitala lösningar under den här perioden och uppskattar flexibiliteten.

Särskild satsning på elevhälsa

Under läsåret ska Göteborgs stad göra en särskild satsning på utökad elevhälsa med specialpedagog och kurator, något som välkomnas av Jessica Marander.

- Distansutbildning är en studieform som passar många elever, även de som är i behov av individuella anpassningar och särskilt stöd. Den här satsningen är ett bra initiativ från staden som våra elever kommer ha nytta av.

Det nya normala

Under våren har eleverna på Sveriges gymnasieskolor och vuxenutbildningen studerat på distans. Detta tros ha bidragit till att attityden till distansstudier ändrats.

- Studieformen är inte längre främmande för eleverna. Att studera på distans har blivit normalt på ett helt annat sätt än tidigare. Nu ser vi fram emot att välkomna alla nya elever till Hermods Göteborg i slutet av sommaren, säger Jessica Marander.

• Hermods har bedrivit komvux i Göteborg sedan 2010.
  • Skolans cirka 50 lärare erbjuder ett 90-tal olika kurser, med kursstarter sex gånger om året.
  • Avtalet med Göteborgs stad stäcker sig över fyra år.
  • De 2000 eleverna som startar i augusti läser tillsammans drygt 4000 kurser under 10-20 veckor.

Länk till skolans webb: https://www.hermods.se/orter/goteborg/komvux-i-goteborg

Jessica Marander, rektor Hermods komvux i Göteborg
jessica.marander@hermods.se

Jessica Marander, rektor Hermods komvux Göteborg.

Ny bok om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vägleder ämnesundervisningen inom vuxenutbildningen22.10.2020 09:39:50 CESTNyheter

Studieovana vuxna har svårt att ta till sig kunskapen inom vuxenutbildningen där det ofta är skolspråket som ställer till det. Författaren Annsofie Engborg har givit ut boken Att undervisa vuxna — språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt där syftet är att ge lärare inom bland annat Komvux kunskap om hur undervisningen kan bli enklare att förstå för vuxenelever.

Unikt samarbete kan leda till en första projektledarutbildning för måleribranschen1.10.2020 08:10:00 CESTPressmeddelande

Ett samarbete har inletts mellan Hermods yrkeshögskola och Måleriföretagen i Sverige för att starta upp en projektledarutbildning inom måleribranschen. Syftet är att stärka måleribranschen som står inför kompetensutmaningar med koppling till både pensionsavgångar och teknisk utveckling. Besked om utbildningen får bedrivas sker i januari från Myndigheten för yrkeshögskola.

Hermods vård- och omsorgsprogram går starkt i Helsingborg22.9.2020 12:10:49 CESTBlogginlägg