​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus

Så här såg det ut vid förra årets turnering i bubbelfotboll. Några av årets sommarjobbare kommer att hjälpa till att arrangera sådana turneringar.

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.

Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen.

- Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss.

Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter.

Så här säger Mikael Jämtsved (MP), styrelseordförande för Järfällahus:

- Sommarjobb är viktigt för det ger ungdomar en första fot in på arbetsmarknaden, en meningsfull sysselsättning och en slant att göra något kul för. Jag är glad att vi på Järfällahus kan hjälpa till med att ge ungdomarna det.

Ali arbetar bl a med ungdomsverksamheten SWAT och med våra sommarjobbare.