Rekordmånga gifte sig på Skansen idag!

Bröllopskyss. Foto: Maria Johansson.

Trots en kylslagen försommardag med både sol och moln valde 465 par att gifta sig på Skansens Drop in-bröllop idag den 11 juni. Det slår rekordåret 2014 med två par. Av de 465 vigslarna var 104 kyrkliga och 361 borgerliga.

Antalet vigslar genom åren

2010 12 juni 357 par
2011 11 juni 257 par
2012 9 juni 436 par
2013 15 juni 436 par
2014 14 juni 463 par
2015 13 juni 440 par
2016 11 juni 465 par

Bröllopskyss. Foto: Maria Johansson.
En glad familj. Foto: Maria Johansson.
Bröllopsfotografen. Foto: Maria Johansson.
Ett par i mängden. Foto: Maria Johansson.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.