Rekordmånga mjölkbönder får medalj av kungen

Den 4 april är det stor mjölkfest på kungliga Slottet i Stockholm. Då ska rekordmånga 56 mjölkbönder från hela Sverige ta emot LRF Mjölks guldmedalj för att de i minst 23 år har levererat mjölk av toppkvalitet.

Att få komma till slottet och ta emot en utmärkelse av kungen är få förunnat. Att göra det två gånger är unikt. Men det är precis vad mjölkbönderna Magnus och Eva-Lott Uhlin i Hasslöv utanför Laholm, får göra. 2015 utsågs de till Årets mjölkföretagare och fick då ta emot ett juver av brons ur kungens hand. Nu är de också en av de 56 vinnande gårdarna som får komma till slottet den 4 april.

– Visst är det roligt att även få guldmedaljen. Det är många gånger man ska ha mjölkat korna och klarat kraven för att nå hit. Och eftersom jag redan varit på en utdelning kan jag vara reseledare nu, skojar Magnus Uhlin.

Även för Sören och Christin Myrestam i Lillpite är guldmedaljen av extra historiskt värde. Redan 1930 fick nämligen Sörens farfar pris av dåvarande kungen, Gustav V. En utmärkelse som sedan dess har funnits på hedersplats på gården. Och nu får den alltså sällskap av en kunglig medalj, två generationer senare.

– Guldmedaljen är ett fint erkännande och det är jätteroligt att vi nått den. Vi brukar fira med tårta när mjölkmängden går upp och nu blir det ju ännu mer firande än så. Det kan behövas något roligt i dessa tider, säger Christina Myrestam.

Att det är rekordmånga guldmedaljörer i år beror på att fjolårets medaljceremoni sköts upp på grund av pandemin. Paret Myrestam är en av de 33 medaljörer som har fått vänta ett år på sin hedersbetygelse. De är också en av de totalt nio gårdar som har robotmjölkning.

Glädjen med att jobba med kor är något som förenar de 56 medaljörerna. Dessutom anser alla att det är viktigt att den svenska matproduktionen fortsätter.

– I Norrbotten finns orter där djuren försvunnit och orterna börjat slya igen. Betande djur gör mycket för landskapet. I Sverige borde vi värna vår jordbruksmark mer. Förr eller senare blir det brist på mat och vi borde hålla markerna i god hävd, säger Sören Myrestam.

I dessa ekonomiskt tuffa tider är det än viktigare att konsumenterna väljer svenskt i butiken. Både för att bidra till försörjningstryggheten men också för att stärka beredskapen.

– Vi jobbar med livsmedel och då vill man sälja det bästa. Man skulle önska att fler såg mervärdena med svensk mat och inte bara prislappen, säger Magnus Uhlin.

Fakta Guldmedaljutdelningen

Tid: 4 april 2021, klockan 11.00

Plats: Kungliga slottet, Stockholm.

Guldmedaljen: LRF Mjölks guldmedalj är den högsta utmärkelse som delas ut för att premiera mjölkens kvalitet. Kriteriet är minst 23 års leverans av mjölk av högsta kvalitet. Sedan starten 1958 har medaljen överlämnats av en representant från Sveriges Kungahus. Årets 56 guldmedaljgårdar har allt från 15 till 320 kor och pristagarna är från 51-77 år. 7 av gårdarna är ekologiska. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Medaljörerna kommer från dessa län: Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland, Jämtland, Gävleborg, Dalarna, Södermanland, Uppsala, Östergötland, Västra Götaland, Gotland, Kalmar, Jönköping, Kronoberg, Halland och Skåne. Läs mer på www.lrf.se/guldmedaljen

Bilder: Foton från utdelningen tas av TT Bildbyrå. Kontakt: picturedesk@tt.se

Mjölkproduktion i Sverige: Sverige har idag cirka 3 000 mjölkföretag. Varje mjölkgård skapar ytterligare åtta arbetstillfällen. Svensk mjölkproduktion har ungefär 60 procent lägre utsläpp av växthusgaser per kilo mjölk jämfört med genomsnittet i världen. Läs mer: www.lrf.se/mjolk

För mera information, kontakta Anna Blomberg, LRF Mjölk, 070–667 27 49 anna.blomberg@lrf.se eller LRF pressavdelning 010-184 40 70

LRF, Norra Skog, Södra och Mellanskog lanserar kampanjen Skogslandslaget för att öka kunskapen om Sveriges familjeskogsägare17.5.2022 16:44:26 CEST | Pressmeddelande

Skogslandslaget är en kampanj vars syfte är att belysa hur Sveriges skogsägare brukar skogen på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Konceptet bygger på något som engagerar de allra flesta – sport. "Tillsammans bildar våra 313 084 skogsägare världens största landslag", säger Sofia Lindblad, projektledare på LRF och ansvarig för kampanjen.

Bönder minskar koldioxidutsläppen med 115 000 ton per år16.5.2022 12:36:24 CEST | Pressmeddelande

Intresset för klimatarbetet inom det svenska lantbruket är fortsatt högt. Hittills i år har 569 ansökningar till Klimatklivet beviljats vilket bedöms leda till en årlig utsläppsminskning med av koldioxid med 115 000 ton, att jämföra med fjolårets 88 000 ton. "Det är glädjande att antalet ansökningar från lantbruket ökar stadigt. Klimatklivet är i rådande läge en viktig del i arbetet för ett stärkt civilförsvar och helt i linje med LRFs hållbarhetsarbete", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Glädjande besked från riksdagen – artskyddet måste förändras6.5.2022 10:37:03 CEST | Pressmeddelande

Riksdagens miljö- och jordbruksutskott vill se en omedelbar förändring av artskyddsdirektivet genom fyra konkreta och omedelbara åtgärder. Något LRF ser positivt på. "Just nu sitter många skogsägare med långa listor från Skogsstyrelsen med arter som ska dokumenteras samtidigt som det finns en stor osäkerhet kring om man ens får bruka sin skog. Det är därför glädjande att en riksdagsmajoritet har enats i kravet att få till en skyndsam förändring. Vår förhoppning är att regeringen omedelbart agerar på alla punkter", säger LRF Skogsägarnas ordförande Paul Christensson.