Rekordmånga motioner till årets kyrkomöte

158 motioner har inkommit till årets kyrkomöte, vilket är det största antalet de senaste 15 åren. Kyrkohandboken och kyrkovalet är de enskilda frågor som engagerar ledamöterna mest inför årets kyrkomöte som samlas till utskottsarbete i oktober och beslut i november.

In i det sista inkom motioner till årets kyrkomöte.

Motionstiden gick ut kl 16 idag, den 3 augusti. In i det sista kom det in nya motioner, och antalet landade på 158. Sedan rekordåret 2002 med 170 motioner, har antalet motioner inte överstigit 109.

– Det enskilda ämne som genererat flest motioner är kyrkohandboken, med allt ifrån övergripande förslag till många detaljfrågor. Dessutom aktualiseras kyrkovals- och demokratifrågorna, som alltid ett valår, berättar Nils Warmland, administrativ chef för kyrkomötet.

I motionsskörden märks som vanligt också ledamöternas intresse för bland annat gudstjänst- och församlingsliv, medlemsfrågor, internationellt engagemang, diakoni och kyrkans organisation.

Här finns samtliga motioner till kyrkomötet 2017 att läsa och ladda ner.

All information om årets kyrkomöte finns på www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet.

Kontaktpersoner:
Nils Warmland, administrativ chef för kyrkomötet, tfn 018-169549
Pressekreterare Ewa Almqvist, tfn 0705-469677

FAKTA om kyrkomötet

Kyrkomötet 2017 samlas i Uppsala Konsert & Kongress den 3-6 oktober och 20-23 november. Kyrkomötets 251 platser för mandatperioden 2014-2017 innehas av 123 kvinnor och 128 män från 12 olika nomineringsgrupper (se nedan, i bokstavsordning) samt utlandsförsamlingarna:

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (S) – 73 mandat
Borgerligt alternativ (BA) – 31 mandat