Rekordmånga sökte och fick NovaStipendiet - stipendieutdelning 15 maj

NovaStipendiet är Järfällas eget stipendium för ung kultur. Det delas ut årligen till projekt av och med barn och ungdomar i Järfälla.

Nu är det klart vilka projekt/idéer som beviljas medel under 2017/2018. Totalt tio stipendiater kommer att få dela på 74 000 kr. Det var rekordmånga ansökningar i år (20 stycken) och rekordmånga projekt får pengar (10 stycken).

Projekten är ett kalejdoskop av idéer. Några ungdomar ska dokumentera sin kommun från luften via flygfoto. Herrestaskolan och Kvarnskolan vill arbeta konstnärligt utifrån arkitekturen i vår växande kommun med Barkarbystaden som nytt inslag.

Utdelningen sker måndagen den 15 maj kl 17.00 i Jakobsbergs centrumgalleria.

Årets NovaStipendium delas ut av Mika Metso, kultur-, demokrati- och fritidsnämndens ordförande.

Redan från kl 16.00 redovisar förra årets stipendiater sina projekt.

NovaStipendiet är Järfällas ungkulturstipendium. Bakom stipendiet står Järfällahus AB, Citycon AB (ägare till Jakobsbergs Centrum), HSB Norra Stor-Stockholm och Järfälla kultur/Järfälla kommun.

Årets stipendiater och deras projekt:

Arad Tajik med flera – Järfälla from the Air 4 000:-

Herresta förskola – Du är din egen konstnär 8 000:-

Herrestaskolan – Pang i bygget 6 000:-

Herrestaskolan – Resor i det okända 13 250:-

Lundskolan – Luftballongen flyger till rymden 6 000:-

Kvarnskolan – Stadsplanering och arkitektur 12 000:-

Neptuniskolan – IKT från digitalt till färdigt tryck 10 000:-

Orgona förskola – Anemometern/Vindmätaren 1 750:-

Polaris förskola – Jordens historia, en förhistorisk tidslinje 9 000:-

Ulvsättraskolan – Fjärilarnas liv och utveckling 4 000:-

I år är det hela tio projekt som får NovaStipendiet.

Järfällahus är Järfällas kommunägda bostadsföretag. Vi har cirka 5600 lägenheter, över 4000 fordonsplatser och ungefär 400 lokaler i hela Järfälla.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

​Rekordmånga får sommarjobb hos Järfällahus8.6.2017 14:02Nyheter

I år är det hela 70 ungdomar mellan 15 och 18 år som har fått sommarjobb hos Järfällahus AB.  Redan förra året tog Järfälla kommuns eget bostadsbolag emot ett tjugotal ungdomar, men i år är de alltså mer än tre gånger så många. Och den här gången sker det i samarbete med Hyresgästföreningen. - Det här är vårt sätt att ta ett kommunalt samhällsansvar, säger Ali, social hållbarhetsstrateg på Järfällahus. Sommarjobbarna är framtidens medborgare, och vi är glada att de vill ta sina första steg på arbetsmarknaden hos oss. Ett femtiotal av ungdomarna kommer att arbeta i bostadsområdena med att städa, sätta upp skyltar, dela ut information till hyresgästerna m m. Resterande 20 kommer att hjälpa till med de sommaraktiviteter som SWAT arrangerar. SWAT är den ungdomsverksamhet som Järfällahus och Hyresgästföreningen i Järfälla driver tillsammans. Det handlar bland annat om att arrangera turneringar i bubbelfotboll i områdena, anordna LAN och paintball med flera aktiviteter. Så här säger Mikael J

​Järfällafestivalen – folkfest med Anders Lundin, Bella & Filippa och Ramy Essam23.5.2017 10:00Pressmeddelande

Lördagen den 9 september är det dags för Järfällafestivalen – en stor folkfest i Jakobsbergs centrum. I år har vi satsat extra på scenprogrammet och engagerat flera intressanta och sinsemellan mycket olika artister. Anders Lundin är konferencier och leder allsång. Ramy Essam, ”Mellanösterns Bob Dylan”, kommer och signerar sin nya skiva. Mello-artisterna Bella och Filippa uppträder. Dessutom blir det jazz för barn och mingel-opera på gator och torg i Jakobsbergs centrum. Arrangörer är Järfälla kommun, Järfällahus och Citycon.

Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov – start för flerårigt projekt31.3.2017 10:27Pressmeddelande

Nu kavlar Järfällahus upp ärmarna och startar ett femårigt projekt med ett flertal olika hållbarhetsåtgärder för bostadsområdet Tallbohov. Stort projekt för stort område Tallbohov är ett av Järfällahus största bostadsområden och ett område av miljonprogramskaraktär. Husen har nått en ålder då de behöver omfattande åtgärder för att kunna fortsätta att fungera på ett hållbart sätt. Därför satsar Järfällahus nu på ett stort projekt för hela Tallbohov under de kommande åren. Målet är hållbarhet Målet är hållbarhet: att husen håller även i fortsättningen, att hyresgästerna får en tryggare, behagligare och attraktivare boendemiljö samt att vi ser till att våra hus uppfyller de krav på miljömässig hållbarhet som ställs idag. Därför kallar vi projektet Hållbarhetsåtgärder för Tallbohov. Åtgärderna delas upp i två övergripande delar: 1.Teknisk och miljömässig hållbarhet Målet är ett bättre inomhusklimat, bättre energianvändning och att förlänga husens hållbarhet över tid. För att uppnå detta ko

Järfällahus bygger 132 nya lägenheter i centrala Jakobsberg21.3.2017 12:30Pressmeddelande

Den 21 mars vann detaljplanen för fastigheten Riddaren i centrala Jakobsberg laga kraft i Mark- och miljödomstolen. Detaljplanen antogs i Kommunfullmäktige 2016-06-07, men överklagades och togs till Mark- och miljödomstolen som 2017-02-23 avvisade överklagandet. Eftersom ingen ny överklagan kommit in på utsatt tid har planen vunnit laga kraft. Det innebär att Järfällahus nu kan komma igång med att nå ett av huvudmålen i ägardirektivet, att bygga 300 lägenheter per år. Riddaren, med 132 lägenheter och en förskola, kommer att byggas vid Riddarparken på Järfällahus mark i D-området i centrala Jakobsberg. Byggstart hösten 2017 Nästa steg är upphandling av entreprenaden och planerad byggstart är satt till hösten 2017. Om allt går som planerat sker inflyttningen i början av 2019. Lägenheterna kommer förmodligen att förmedlas i Järfällahus ordinarie köer. Några hyror är ännu inte förhandlade och fastställda. ”Glädjande besked” - Beskedet att detaljplanen har gått igenom är mycket glädjande, s