Rekordmånga stölder av elcyklar förra året

På två år har antalet anmälda elcykelstölder ökat markant. Nästan var fjärde stulen cykel är eldriven. ”Det här är dyra och eftertraktade cyklar som är lätta att sälja vidare. Det gör dem väldigt stöldbegärliga”, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Parkera inte cykeln på undanskymda platser. Ställ cykeln om möjligt där många människor är i rörelse. Pressbild: If

April och maj är den tid på året då cykelstölderna tar fart. I takt med att elcyklarna blir vanligare ökar också stölderna.

Under år 2022 anmäldes 14 837 elcykelstölder i Sverige. Det är 55 procent fler än år 2020 då Brottsförebyggande rådet började redovisa stölder av elcyklar.

– Vi ser en ökning av stölderna och med tanke på den stora populariteten av elcyklar så ser vi att trenden kommer att hålla i sig. De här cyklarna kostar ofta mångdubbelt mer än en vanlig cykel, så vår starka rekommendation är att vara väldigt noga med lås, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Ett nytt batteri till en elcykel kan kosta 3 000 kronor, så ett av misstagen är att lämna kvar det på cykeln. Många försäkringsbolag har som krav att batteriet ska plockas bort från en parkerad cykel, för att den drabbade ska kunna få ut full ersättning vid stöld. Ersättningen kan annars minska med uppåt 50 procent. Att låsa fast cykeln med ett bra lås är en annan viktig förebyggande åtgärd.

– Dyrare cykel kräver ofta ett dyrare lås. Tjuvarna kan komma med vinkelslip, dyrk eller frysa och slå med hammare. Det är bara de kraftigaste godkända låsen, bygellås eller kätting som står emot en längre stund vid stöldförsök. Komplettera gärna med ett spiral- eller vajerlås så att du kan låsa fast hjulen. Lås alltid fast cykeln i ett fast föremål med antingen ett godkänt bygel- eller kättinglås, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Sammanlagt anmäldes 62 697 cykelstölder under förra året i Sverige. Det innebär att nästan en fjärdedel av alla cyklar som anmäldes stulna var eldrivna.

De regionala skillnaderna är stora. Halland sticker ut med flest elcykelstölder per invånare. I Halland är också högst andel av alla stulna cyklar eldrivna (37 procent).

ELCYKELSTÖLDER I SVERIGE ÅR 2022

Norrbotten

Källa: Brå.

Nästan ingen åker fast

Den överväldigande majoriteten av alla cykelstölder klaras aldrig upp, eftersom det sällan går att identifiera en gärningsman.

År 2020 handlades 77 300 cykelstölder, varav 5 000 ledde till utredning, men bara 308 personuppklarades. Det var något vanligare att klara upp elcykelstölder, men även där var den så kallade personuppklaringsprocenten inte högre än 1 procent.

– Det är olyckligt att inte fler cykeltjuvar åker fast när så många drabbas av detta varje år. Det är viktigt att stöldmärka sin cykel och alltid polisanmäla stölden, då har du ändå en lite bättre chans att få tillbaka din elcykel. Var också noga med kvitto och dokumentation om du handlar begagnat, det försvårar för den här kriminella verksamheten, säger Johan Granholm, på If.

Ifs tips för att minska risken att cykeln blir stulen:

• Lås din cykel med ett godkänt U-lås eller bygellås som komplement till cykelns fast monterade bakhjulslås (som också ska vara godkänt).
  • Sätt fast låset så att det låser fast både framhjul och ram vid ett fast förankrat föremål.
  • Se till att föremålet du låser fast cykeln i inte kan lyftas eller enkelt manipuleras, till exempel ett staket som kan sparkas omkull eller en trafikskylt som är kort.
  • Parkera inte cykeln på undanskymda platser. Ställ cykeln om möjligt där många människor är i rörelse.
  • Låt inte cykeln stå ute över natten. Har du tillgång till låst cykelförråd eller eget garage – ställ in cykeln på kvällen.
  • Ta alltid med batteriet till elcykeln, lämna det aldrig vid cykeln.
  • Om möjligt, ta av sadeln. Det gör cykeln obrukbar för tjuven.
  • Klistra över eller dölj märket om cykeln är dyr.
  • Lås inte låset nära mark, en högre placering gör det svårare att få kraft att kapa av kedjan.
  • Id-märk cykeln så att den går att identifiera. Stöldmärk cykeln, anteckna ramnumret och förvara det på en säker plats. Läs mer om MärkDNA.

Hur gäller försäkringen?

Cyklar och elcyklar ingår vanligtvis i hemförsäkringen upp till ett visst belopp som kan variera mellan olika bolag.

Om elcykeln har en motoreffekt som överstiger 250 watt eller ger elassistans i hastigheter över 25 kilometer i timmen så ingår den inte i hemförsäkring utan den klassas då som moped och behöver trafikförsäkras för att få användas lagligt på allmän väg.

En elcykel räknas som cykel om den uppfyller följande:

• Elmotorn kopplas in och förstärker kraften när du trampar och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
  • Motoreffekten får vara högst 250 watt.
  • Om en elcykel inte uppfyller ovanstående är det inte längre en cykel, utan anses troligtvis vara en moped som måste trafikförsäkras för att få användas på allmän väg.

Källa: If

Metod

Den här nyheten bygger på preliminär statistik från Brottsförebyggande rådet över antalet anmälda cykelstöder (Brott mot brottsbalken > Kap 8 Stöld, rån > Tillgrepp av icke motordrivet fortskaffningsmedel > Cykel).

Vid jämförelser mellan län och kommuner har vi räknat på antalet anmälda brott i förhållande till antalet invånare i kommunen/länet.

Brå presenterar inte själva statistik på länsnivå. För att ändå få en bild av situationen i alla län har vi summerat antalet anmälningar i länets kommuner. Det innebär att anmälningar, där det inte bokförts någon kommun, saknas i den här sammanställningen.

Johan Granholm, motorexpert på If.