Rekordöverskott till föreningslivet

Tomten kom tidigt till föreningslivet. Uppesittaren med BingoLotto innebar 105 miljoner i rekordöverskott för denna kväll. – Kul, bra och viktigt att så många engagerar sig i vårt svenska föreningsliv. Jag hoppas dessutom att vi smittade av oss med värme och kärlek och att den känslan håller i sig hela julen, säger programledare Lotta Engberg.
Foto: Johan Carlén, Folkspel
 På bilden syns några av gästerna i studion
 Tusse, Emmi Christensson
 Liamoo & Klara Hammarström
Foto: Johan Carlén, Folkspel På bilden syns några av gästerna i studion Tusse, Emmi Christensson Liamoo & Klara Hammarström Mauri Hermundsson, Carin da Silva, Daniel Norberg, Claes Malmberg och Tina Nordström

Fyra och en halv timmes mys, mat, rimstuga, artistuppbåd, spänning och spel – en jultradition som följdes av miljoner TV-tittare är åter genomförd under ledning av Lotta Engberg och Stefan Odelberg.

Det handlar förstås om Uppesittarkvällen med BingoLotto – en afton dan-före dan som sedan många år tillbaka ingår i Nordiska Muséets samling över svenska traditioner.

Dessutom av största vikt för vårt unika föreningsliv, som kämpat med att sälja lotter och på så vis tjäna pengar till sina verksamheter.

Årets Uppesittare är den största någonsin och överskottet landar på hela 105 miljoner att fördela på klubbar och organisationer.

– Oerhört imponerande av alla inblandade som bidragit. Det gäller förstås alla säljinsatser som gjorts, men också alla som köpt lotter och därmed bidragit till vår största och viktigaste folkrörelse, säger Hans Sahlin, vd på ideella Folkspel och fortsätter:

– Vi vet att det bara några dagar innan planerade cuper och turneringar kom nya restriktioner, vilket drabbar respektive arrangörer hårt. I rådande läge känns det givetvis extra bra att vi kan presentera ett rekordöverskott för Uppesittarkvällen.

Nu laddar vi för Nyårsbingo – med ytterligare överskott till föreningslivet.

John Sarafian, PR-ansvarig Uppesittaren/BingoLotto

john.sarafian@folkspel.se

0733-608480

Henrik Lindroth, marknads– och kommunikationsansvarig, Folkspel

henrik.lindroth@folkspel.se

0730-914422

Folkspel är en ideell organisation som har 72 riksorganisationer som medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv möjligheten att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 17 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten.

Läs mer på www.Folkspel.se

Foto: Johan Carlén, Folkspel