Rekordpott på 207 miljoner till vinnare i Karlstad

Vinstpotten på 207 miljoner kronor i Grannyran är den största i Postkodlotteriets historia. Det är lottköparna på postnummer 655 91 i Karlstad som får dela på rekordsumman. I dag avslöjas nyheten när vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Putte Nelsson med tv-team överraskar några av vinnarna med guldkuvert.

Grannyran kommer till Karlstad

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på 69 miljoner kronor och det är dessa checkar som börjar delas ut idag. Redan idag kommer några personer att bli miljonärer. Den största delen av vinstpotten, 138 miljoner, går till lottköparna i den vinnande postkoden. Vilken postkod det är avslöjas vid tv-inspelningen som sker på söndag.

Vinstutdelning och tv-inspelning 13/1

Vinstutdelningen sker på Stora torget i Karlstad på söndag 13 januari. Då avslöjas den vinnande postkoden och de största checkarna delas ut på scenen. TV-inspelningen börjar klockan 15.30. Programledare är Rickard Sjöberg och vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Daniel Paris finns på plats. På scenen uppträder Sebastian Walldén, vinnaren av Idol 2018.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 18 januari klockan 19.30.

Det är tredje gången som en Grannyra landar i Värmland. I maj 2012 gick den till Grums med 50 miljoner kronor i vinstpotten. I september 2006 landade den i Arvika. Då fick lottköparna dela på 5,5 miljoner kronor. Hittills har Postkodlotteriet gjort 26 personer till miljonärer i Värmland och på söndag blir det fler.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (69 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (138 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Grannyran kommer till Karlstad

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Under varumärket finns även bingo och skraplotter online och en rad populära tv-program, bland annat Postkodmiljonären som sänds i TV4. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat 9,4 miljarder till välgörenhet och samtidigt gjort fler än 1 000 svenskar till miljonärer. Operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet är Novamedia Sverige AB.