Rekordpott på 207 miljoner till vinnare i Karlstad

Vinstpotten på 207 miljoner kronor i Grannyran är den största i Postkodlotteriets historia. Det är lottköparna på postnummer 655 91 i Karlstad som får dela på rekordsumman. I dag avslöjas nyheten när vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Putte Nelsson med tv-team överraskar några av vinnarna med guldkuvert.
Grannyran kommer till Karlstad

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på 69 miljoner kronor och det är dessa checkar som börjar delas ut idag. Redan idag kommer några personer att bli miljonärer. Den största delen av vinstpotten, 138 miljoner, går till lottköparna i den vinnande postkoden. Vilken postkod det är avslöjas vid tv-inspelningen som sker på söndag.

Vinstutdelning och tv-inspelning 13/1

Vinstutdelningen sker på Stora torget i Karlstad på söndag 13 januari. Då avslöjas den vinnande postkoden och de största checkarna delas ut på scenen. TV-inspelningen börjar klockan 15.30. Programledare är Rickard Sjöberg och vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Daniel Paris finns på plats. På scenen uppträder Sebastian Walldén, vinnaren av Idol 2018.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 18 januari klockan 19.30.

Det är tredje gången som en Grannyra landar i Värmland. I maj 2012 gick den till Grums med 50 miljoner kronor i vinstpotten. I september 2006 landade den i Arvika. Då fick lottköparna dela på 5,5 miljoner kronor. Hittills har Postkodlotteriet gjort 26 personer till miljonärer i Värmland och på söndag blir det fler.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (69 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (138 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Grannyran kommer till Karlstad

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat drygt 13 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.

Lek och skratt ska ge tryggare vård i Colombia7.3.2024 10:06:45 CET | Pressmeddelande

Ett läkarbesök eller en operation är en utsatt situation för barn och deras föräldrar – var än i världen du bor. Lek och skratt kan minska stress och oro hos både patienter och anhöriga och ge en ökad trygghet i mötet med vården. Detta tog Operation Smile och Clowner utan Gränser fasta på när de ansökte om extra pengar hos Postkodlotteriet för att kunna genomföra ett unikt och gemensamt Drömprojekt i Colombia.