Rekordpris för svenskt lammkött ger framtidstro

Intresset för svenskt lammkött ökar. Priset till lammproducenterna ligger nu 10 kronor högre per kilo jämfört med förra året. – Konsumenterna är villiga att betala extra för att de vet att köttet kommer från djur uppfödda med god djuromsorg som betar utomhus under sommaren, säger Viktoria Östlund, LRFs expert på lammkött.

Fortfarande äter svenskarna i snitt fortfarande lite lammkött, drygt 2 kilo per person och år. Totalkonsumtionen under de tre första kvartalen 2019 var drygt 12 000 ton, varav nära 9 000 ton importerades. Men intresset för svenskt lammkött ökar. Just nu får lammuppfödarna 56 kronor kilot, tio kronor mer än motsvarande vecka 2019. Toppriset till lammproducenterna var 63 kronor i juni förra året, medan priset för konsument i butik ofta ligger på flera hundra kronor.

– Priset till lammuppfödarna har släpat efter länge. Nu har prisnivån äntligen ökat. Efterfrågan på svenskt lamm är god och ökar både i butik och på restaurang. Det i kombination med att priset stiger är en viktig signal att våga satsa på lammuppfödning.

Antalet lammföretagare i Sverige har minskat från 7 910 år 2015 till 6 869 förra året. Förutom lönsamheten, där svenska lammköttsuppfödarna fortfarande får mindre än genomsnittet i EU, är den stora utmaningen att två tredjedelar av allt lammkött som säljs i Sverige är importerat. Köttet reser långväga från andra sidan jordklotet, där Nya Zeeland och Australien, tillsammans med Irland, är de största exportländerna.

– Dagens klimat- och hållbarhetsdebatt bör på sikt leda till ökad svensk lammuppfödning och minskad import. Konsumenterna är måna om att välja kött från djur som får god omsorg och även vårdar vår natur, tror Viktoria Östlund.

Den stora säsongen för lamning är nu under våren.

För mera information, kontakta Viktoria Östlund, LRF lammexpert 010-184 45 52 eller LRF pressavdelning, 010-184 40 70

Jan Ehrensvärd byter från LRF till Lantmännen20.2.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Lantmännen föreslår att Jan Ehrensvärd väljs in i koncernstyrelsen vid stämman i vår. Det innebär att Jan Ehrensvärd lämnar styrelsearbetet i LRF efter fyra år. – Jan har bidragit med värdefull kunskap speciellt till LRFs affärsverksamhet och arbetet med våra dotterbolag. Jag är glad att han stannar inom det gröna näringslivet och vi önskar honom lycka till i det spännande uppdraget inom Lantmännen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF investerar för att öka digitaliseringstakten i lantbruket11.2.2020 07:57:00 CETPressmeddelande

LRF, Lantbrukarnas Riksförbund, investerar och går in som delägare i det svenska bolaget Hencol, som är ledande inom digitaliseringen av nötköttsproduktion. – Digitaliseringen inom nötköttsproduktionen är idag mycket begränsad, samtidigt som möjligheterna till och behovet av digitalisering i såväl själva produktionen som genom hela värdekedjan är mycket stort. Om näringen kan få tillgång till bra beslutsstöd, baserat på realtidsinformation, är det mycket värdefullt både för den enskilde lantbrukaren och för efterföljande förädlingsled, säger Anna-Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.