Rekordpriser på skogsmark i Mellannorrland

Priserna för skogsfastigheter ligger på höga nivåer i hela landet. Trenden är densamma för virkesmarknaden, där virke säljs till rekordpriser. Störst procentuella ökning av skogsmarkspriserna har vi i norra Sverige, visar Skogssällskapets Skogsindex®.

Under 2017 steg virkespriserna i Mellannorrland kraftigt, samtidigt som fastighetspriserna bara ökade försiktigt. Nu har marknaden kommit ikapp och marknadspriserna på skogsmark i Mellannorrland ligger på högsta nivån sen mars 2012.

– Det är bra drag i fastighetsmarknaden här i regionen, säger Birgitta Löthman, fastighetskonsult baserad i Sundsvall.

Samtidigt stabiliseras virkespriserna, något Birgitta ser som naturligt.

– Vi hade en så kraftig ökning av virkespriserna under 2017 och första månaderna av 2018 att det bara är naturligt att det sker en inbromsning.

I mellersta och södra Sverige har utvecklingen länge varit positiv, och trenden fortsätter i samma riktning över landet, men det är i Norrland som den största procentuella prisökningen på skogsmarken sker.

– I Norrbotten ökar priserna på både skogsmark och virke mer än på länge, och tillsammans med statistiken för Mellannorrland ger det ett rejält lyft för Norrland i Skogsindex, säger Birgitta Löthman.

Efterfrågan på virke är hög och producenter av trävaror och massa- och pappersprodukter har en stark marknad i ryggen. Det låga ränteläget och högkonjunkturen är viktiga orsaker, men en framtidstro och optimism i branschen kan vara en annan viktig faktor när det talas allt mer om nanoteknik, biokompositer och energiproduktion från skogen.

– Vi ser stora investeringar i skogsindustrin. Här i Mellannorrland har vi ju till exempel nystartade Östrands massafabrik i Timrå. Det ger såklart en skjuts när det finns en stark tro på skogsindustrins framtid, säger Birgitta Löthman.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.