Rekordpriser på skogsmark i södra Sverige

Prisökningarna på skogsfastigheter i södra Sverige har nått toppnivåer. Det är de högsta noteringarna sedan Skogssällskapet började med sitt rikstäckande Skogsindex 2010. Ändå är investeringsläget bra enligt Skogssällskapets fastighetsexpert Ulrik Abelson. Skälet är de höga virkespriserna.

Svensk skogsindustri går på högvarv. Massa- och pappersindustrin har en stark efterfrågan på sina produkter och likaså sågverken, med en långvarig prisökning på trävaror som tidsmässigt är av rekordkaraktär. Allt detta gör att virkesmarknaden är mycket stark just nu.

– Virkespriserna har ökat mest i södra Sverige. Efterfrågan på virke är väldigt stor, och i kombination med små virkeslager har det gjort att virkespriserna har gått upp, säger Ulrik Abelson, fastighetskonsult på Skogssällskapet i Linköping.

De höga virkespriserna matchas av att priserna på skogsmark fortsätter att stiga i hela landet, men allra mest i södra Sverige.

– Skogsmarkspriserna i Sverige ökar snabbast i söder, främst Götaland, men eftersom virkespriserna har gått upp mer än fastighetspriserna så är det ändå fortsatt lönsamt att investera i skog, säger Ulrik Abelson.

Det låga ränteläget är ett skäl till att skogsmark är en bra investering.

– På skogsmark med en bra tillväxt i södra Sverige kan skogen växa med 6 % per år. Det är att jämföra med bankräntorna som i de flesta fall är betydligt lägre.

Just detta är en förklaring till att priserna på fastigheter också kan komma att fortsätta stiga, säger Ulrik Abelson.

Ett lågt utbud av skogsfastigheter bidrar också till att driva upp priserna, samtidigt som den inbromsande bostadsmarknaden kan hålla nere priserna något – framförallt när det gäller mindre bostadsdominerade lantbruksfastigheter.

– På skogsfastigheter med mycket byggnader kan man alltid dra vissa paralleller till bostadsmarknaden, även om det är fundamentalt olika marknader. Men läget på bostadsmarknaden påverkar ändå, framför allt på ett psykologiskt plan, säger Ulrik Abelson.

Fyra faktorer som påverkar skogsmarkspriserna:

1. Virkesmarknaden. Stigande virkespriser ökar fastigheternas avkastningsvärde.
  2. Ränteläget. Lågt ränteläge gör skogsmark till en lönsam investering.
  3. Utbudet. Litet utbud driver upp priserna.
  4. Bostadsmarknaden. Påverkar framförallt mindre, bostadsdominerade lantbruksfastigheter, men kan påverka på ett psykologiskt plan även på andra håll.

Ulrik Abelson är fastighetskonsult och jobbar med östra och södra Sverige. Han är baserad i Linköping.

Vem bestämmer över skogen? Nytt nummer av tidningen Skogsvärden29.11.2018 11:24Nyheter

Många är överens om att man vill ha en mer varierad skogsskötsel i de svenska skogarna. Samtidigt visar forskning att många markägare upplever det som riskfyllt att göra stora avsteg från hur de tidigare har skött skogen. Så hur kan då skogsägare inspireras till en mer varierad skogsskötsel? Och vilka blir konsekvenserna om samhället inte tar tillvara skogsägarens goda vilja att bruka skogen hållbart? I nya numret av tidningen Skogsvärden samlade vi fyra personer med olika perspektiv på skogsägande för ett samtal om detta.