Rekordresultat första halvåret 2018/19

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Fortsatt stort intresse för alpin skidåkning är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia. Resultatet efter skatt är 87 miljoner kronor bättre än föregående år.

Sälen 14 mars 2019

Under kvartalet, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med en procent jämfört med motsvarande period föregående år. Såväl jul- och nyårsperioden som sportlovsveckorna har inneburit nya besöks- och försäljningsrekord. Kvartalet slutade med en total omsättningstillväxt, inklusive exploateringsaffären, om elva procent.

Denna säsong har vi endast en påskvecka, vecka 16. Ifjol hade vi två tidigare påskveckor, vecka 13 och 14. Det gör att vi har ett annat bokningsläge (genom SkiStar logiförmedling) för den kvarvarande delen av säsongen som är sju procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. Den senare påsken ger givetvis också ett senare bokningsbeteende, vilket påverkar jämförelsesiffrorna.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan på tomtmark, lägenheter och Vacation Club-andelar på våra destinationer. Kvartalets reavinst från fastighetsutveckling och exploatering uppgår till 41 miljoner kronor, vilket är 36 miljoner kronor högre än andra kvartalet föregående år. Ackumulerat så är våra reavinster 143 miljoner kronor. Vi står fast vid vår prognos att reavinsterna från vår exploateringsaffär stiger under detta verksamhetsår.

Under perioden har också alpina VM i Åre gått av stapeln. Vi är glada för att alla tävlingsgrenar genomfördes som det planerades och vi är nöjda över det vårt titelsponsorskap gav oss. Vår trafik till skistar.com från utlandet har ökat under perioden. I en potentiell tillväxtmarknad som Storbritannien har vi exempelvis sett en ökning i trafik till skistar.com med 70 procent.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 863 000, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Vi fick ett fint betyg på vår digitala satsning när vi mitten av mars valdes till Sveriges bästa sajt i IDG Topp 100, en årlig lista över Sveriges bästa webbplatser.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet inför 2019/20. Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains Airport, som SkiStar deläger. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa i december 2019, ligger fast. Precis som med VM i Åre är det en del av vår strategi att vinna nya utländska gäster till våra destinationer.

Halvårsrapport

september 2018 – februari 2019

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 141 MSEK, 11 procent, till 1 431 MSEK (1 290) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet ökade med 53 MSEK, 11 procent, till 555 MSEK (502) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till 6:95 SEK (6:28), en ökning med 11 procent.Första halvåret
  •
  • Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 192 MSEK, 13 procent, till 1 628 MSEK (1 436) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret ökade med 87 MSEK, 27 procent, till 410 MSEK (323) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till 5:22 SEK (4:08), en ökning med 28 procent.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 mars 2019 klockan 07.30 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Sälen 14 mars 2019

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.