Rekordresultat första halvåret 2018/19

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Fortsatt stort intresse för alpin skidåkning är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia. Resultatet efter skatt är 87 miljoner kronor bättre än föregående år.

Sälen 14 mars 2019

Under kvartalet, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med en procent jämfört med motsvarande period föregående år. Såväl jul- och nyårsperioden som sportlovsveckorna har inneburit nya besöks- och försäljningsrekord. Kvartalet slutade med en total omsättningstillväxt, inklusive exploateringsaffären, om elva procent.

Denna säsong har vi endast en påskvecka, vecka 16. Ifjol hade vi två tidigare påskveckor, vecka 13 och 14. Det gör att vi har ett annat bokningsläge (genom SkiStar logiförmedling) för den kvarvarande delen av säsongen som är sju procent lägre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. Den senare påsken ger givetvis också ett senare bokningsbeteende, vilket påverkar jämförelsesiffrorna.

Vi ser en fortsatt god efterfrågan på tomtmark, lägenheter och Vacation Club-andelar på våra destinationer. Kvartalets reavinst från fastighetsutveckling och exploatering uppgår till 41 miljoner kronor, vilket är 36 miljoner kronor högre än andra kvartalet föregående år. Ackumulerat så är våra reavinster 143 miljoner kronor. Vi står fast vid vår prognos att reavinsterna från vår exploateringsaffär stiger under detta verksamhetsår.

Under perioden har också alpina VM i Åre gått av stapeln. Vi är glada för att alla tävlingsgrenar genomfördes som det planerades och vi är nöjda över det vårt titelsponsorskap gav oss. Vår trafik till skistar.com från utlandet har ökat under perioden. I en potentiell tillväxtmarknad som Storbritannien har vi exempelvis sett en ökning i trafik till skistar.com med 70 procent.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 863 000, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Vi fick ett fint betyg på vår digitala satsning när vi mitten av mars valdes till Sveriges bästa sajt i IDG Topp 100, en årlig lista över Sveriges bästa webbplatser.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet inför 2019/20. Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains Airport, som SkiStar deläger. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa i december 2019, ligger fast. Precis som med VM i Åre är det en del av vår strategi att vinna nya utländska gäster till våra destinationer.

Halvårsrapport

september 2018 – februari 2019

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 141 MSEK, 11 procent, till 1 431 MSEK (1 290) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet ökade med 53 MSEK, 11 procent, till 555 MSEK (502) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till 6:95 SEK (6:28), en ökning med 11 procent.Första halvåret
  •
  • Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 192 MSEK, 13 procent, till 1 628 MSEK (1 436) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret ökade med 87 MSEK, 27 procent, till 410 MSEK (323) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie uppgick till 5:22 SEK (4:08), en ökning med 28 procent.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 20 mars 2019 klockan 07.30 CET.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Sälen 14 mars 2019

Attraktiv arbetsgivare för unga åker ut på rekryteringsturné19.8.2019 14:15:28 CESTPressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i svenska och norska fjällvärlden och just nu pågår rekryteringen av vinterns nya medarbetare. Nytt för i år är att söka vinterns nya medarbetare genom att besöka utvalda städer. Det är Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund som får besök av SkiStars rekryterare. Reseföretaget SkiStar har gett över 11 000 unga mellan 18 – 24 år arbete de senaste 10 åren och får varje år in tusentals nya ansökningar.

Nu lanserar SAS flyglinjer från Danmark och England till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil12.8.2019 09:15:02 CESTPressmeddelande

SAS satsar på Sveriges och Norges största skidorter Sälen och Trysil genom att redan från start i december, när nya flygplatsen invigs, lansera tre flyglinjer. Den 28 december landar de första engelsmännen på nya Scandinavian Mountains Airport och redan dagen efter anländer danskar från både Köpenhamn och Ålborg. Både den danska och engelska marknaden är viktiga och har växande positiva trender.

Nu lanceres direkte fly fra København og Aalborg med SAS til Sälen og Trysil12.8.2019 09:13:26 CESTPressmeddelande

Nu bliver det både nemmere og hurtigere at komme til Sveriges og Norges største skisportssteder, Sälen og Trysil, med direkte fly fra København og Aalborg. Adgangen til skiløb i de to lande bliver blandt de bedste i verden med blot 10 minutters transporttid til Sälens nærmest beliggende skiområde Hundfjället, og blot 40 minutter til Trysil fra den nye lufthavn Scandinavian Mountains Airport.