REKORDRESULTAT IGEN TACK VARE STORT INTRESSE FÖR ALPIN SKIDÅKNING

Vintern anlände tidigt denna säsong – kylan och snöandet har fortsatt vilket har lett till att SkiStars skidanläggningar varit i full drift i stort sett hela perioden. Det är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:

Under perioden, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det är också glädjande att vi fortsätter utveckla vår verksamhet mellan lovperioderna.

Bokningsläget för den kvarvarande delen av säsongen är sex procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. En relativt tidig påsk innebär att fokus ligger på att fylla veckorna även efter påsk. Med tanke på nuvarande snöläge i våra anläggningar är vi övertygade om att vi kommer kunna erbjuda en fantastisk skidupplevelse säsongen ut.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 750 000. Vi har också lanserat en uppdatering och förbättring av skistar.com samt SkiStar-appen. På vår skidort i Hemsedal har vi öppnat SkiStar Lodge Hemsedal Suites, vilket har tagits emot fantastiskt bra hos våra gäster. I St.Johann in Tirol har vi öppnat vår nya gondollift vilket gör att kapaciteten ytterligare förbättrats sedan etableringen i Österrike 2016/17.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet med planeringen inför 2018/19. Genom titelsponsorskapet för alpina VM i Åre 2019 startar satsningen mot att vinna nya utländska gäster.

Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains, flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa till december 2019, ligger fast.

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 101 MSEK, 8 procent, till 1 342 MSEK (1 241) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet förbättrades med 62 MSEK, 13 procent, till 542 MSEK (480) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 13:58 SEK (12:07), en förbättring med 13 procent.

Första halvåret

• Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 130 MSEK, 10 procent, till 1 488 MSEK (1 358) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret förbättrades med 90 MSEK, 33 procent, till 363 MSEK (273) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 9:18 SEK (6:92), en förbättring med 33 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 mars 2018 klockan 07.30 CET.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.

BRA BOKNINGSLÄGE BÄDDAR FÖR ÄNNU EN BRA VINTERSÄSONG20.12.2018 07:49Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Nu är vintern här och med kylan har förutsätt­ningarna för snöproduktion varit goda. Med den natursnö som fallit så har vi anläggningarna i gott skick inför jul och nyår. Bokningsläget i antal bokade objektsnät­ter är en procent högre än vid motsvarande tidpunkt förra året innebärande att över 77 procent av säsongens bedömda logiförsäljning redan är uppbokad. Störst ökning ser vi under veckorna som avser jul/nyår. Det är glädjande att vi har en positiv utveckling i logiförsäljning trots att påsken ligger sent i år, vilket leder till en betydligt senare orderingång på påskbokningar.

Över 10 klara artister för Åre Sessions 201918.12.2018 10:00Pressmeddelande

För tredje året i rad avslutas skidsäsongen i Åre med en skidfest endast värdig landets främsta skidort. Festivalen Åre Sessions gör nedslag i Åre under Åre Winter Finale, den 25-28 april 2019 – med musik som tar plats över hela byn och på berget. Tidigare i höst har man presenterat namn som Timbuktu & Damn!, Caesars, Sarah Klang och Little Simz och nu fylls alltså lineupen på med ytterligare ett gäng artister. Festivalen som redan första året gjorde succé, växte och lockade rekordmånga besökare 2018 och förväntas nu nå nya höjder 2019. I Åre är skidsäsongen redan i full gång och med mindre än 50 dagar kvar till alpina VM meddelas en mängd klara artister för avslutningshelgen.

Samarbete leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre13.12.2018 15:00Pressmeddelande

Nu blir det enklare att ta elbilen till fjällen – Fortum Charge & Drive installerar nu laddstolpar för normalladdning av elbilar samt laddhybrider. Dessa laddstolpar kommer vara fördelade på 3 stycken parkeringar- 7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften. Detta ger totalt 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider.

Populära InspireUs växer och arrangerar fullspäckade aktivitetshelger på flera av SkiStars skidorter11.12.2018 13:00Pressmeddelande

I sex år har InspireUs jobbat för att inspirera tjejer till att ta mer plats inom action- och livstilssporter i Sverige. Initiativet startade som en blogg och har vuxit från digitala möten till dagar på fjället fyllda med pepp och personlig utveckling inom skid- och snowboardåkning. Nu tar de nästa steg och bjuder in till fullspäckade aktivitetshelger på SkiStars skidorter i Sälen och Åre.