REKORDRESULTAT IGEN TACK VARE STORT INTRESSE FÖR ALPIN SKIDÅKNING

Vintern anlände tidigt denna säsong – kylan och snöandet har fortsatt vilket har lett till att SkiStars skidanläggningar varit i full drift i stort sett hela perioden. Det är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:

Under perioden, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det är också glädjande att vi fortsätter utveckla vår verksamhet mellan lovperioderna.

Bokningsläget för den kvarvarande delen av säsongen är sex procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. En relativt tidig påsk innebär att fokus ligger på att fylla veckorna även efter påsk. Med tanke på nuvarande snöläge i våra anläggningar är vi övertygade om att vi kommer kunna erbjuda en fantastisk skidupplevelse säsongen ut.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 750 000. Vi har också lanserat en uppdatering och förbättring av skistar.com samt SkiStar-appen. På vår skidort i Hemsedal har vi öppnat SkiStar Lodge Hemsedal Suites, vilket har tagits emot fantastiskt bra hos våra gäster. I St.Johann in Tirol har vi öppnat vår nya gondollift vilket gör att kapaciteten ytterligare förbättrats sedan etableringen i Österrike 2016/17.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet med planeringen inför 2018/19. Genom titelsponsorskapet för alpina VM i Åre 2019 startar satsningen mot att vinna nya utländska gäster.

Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains, flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa till december 2019, ligger fast.

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 101 MSEK, 8 procent, till 1 342 MSEK (1 241) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet förbättrades med 62 MSEK, 13 procent, till 542 MSEK (480) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 13:58 SEK (12:07), en förbättring med 13 procent.

Första halvåret

• Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 130 MSEK, 10 procent, till 1 488 MSEK (1 358) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret förbättrades med 90 MSEK, 33 procent, till 363 MSEK (273) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 9:18 SEK (6:92), en förbättring med 33 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 mars 2018 klockan 07.30 CET.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.