REKORDRESULTAT IGEN TACK VARE STORT INTRESSE FÖR ALPIN SKIDÅKNING

Vintern anlände tidigt denna säsong – kylan och snöandet har fortsatt vilket har lett till att SkiStars skidanläggningar varit i full drift i stort sett hela perioden. Det är den underliggande förklaringen till att SkiStar presenterar det bästa halvårsresultatet i sin historia.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes:

Under perioden, som bland annat omfattar jul och nyår samt stora delar av de svenska sportloven, har antalet skiddagar ökat med 5 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det är också glädjande att vi fortsätter utveckla vår verksamhet mellan lovperioderna.

Bokningsläget för den kvarvarande delen av säsongen är sex procent högre än vid motsvarande tidpunkt föregående år. En relativt tidig påsk innebär att fokus ligger på att fylla veckorna även efter påsk. Med tanke på nuvarande snöläge i våra anläggningar är vi övertygade om att vi kommer kunna erbjuda en fantastisk skidupplevelse säsongen ut.

Det är också glädjande att se att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 750 000. Vi har också lanserat en uppdatering och förbättring av skistar.com samt SkiStar-appen. På vår skidort i Hemsedal har vi öppnat SkiStar Lodge Hemsedal Suites, vilket har tagits emot fantastiskt bra hos våra gäster. I St.Johann in Tirol har vi öppnat vår nya gondollift vilket gör att kapaciteten ytterligare förbättrats sedan etableringen i Österrike 2016/17.

Med ett starkt första halvår i ryggen är fokus inte bara att slutföra årets säsong, utan även att starta upp arbetet med planeringen inför 2018/19. Genom titelsponsorskapet för alpina VM i Åre 2019 startar satsningen mot att vinna nya utländska gäster.

Vi kommer också fortsätta att investera i Sälen och Trysil som en effekt av byggandet av Scandinavian Mountains, flygplatsen mellan Sälen och Trysil. Tidplanen, att de första planen ska kunna landa till december 2019, ligger fast.

Andra kvartalet

• Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 101 MSEK, 8 procent, till 1 342 MSEK (1 241) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det andra kvartalet förbättrades med 62 MSEK, 13 procent, till 542 MSEK (480) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 13:58 SEK (12:07), en förbättring med 13 procent.

Första halvåret

• Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 130 MSEK, 10 procent, till 1 488 MSEK (1 358) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det första halvåret förbättrades med 90 MSEK, 33 procent, till 363 MSEK (273) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 9:18 SEK (6:92), en förbättring med 33 procent.

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 mars 2018 klockan 07.30 CET.

Nu väntas påsk och påsklov i fjällen med fina snöförhållanden.

Minnesvärda vinterupplevelser i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St. Johann & Hammarbybacken

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina skidanläggningar: Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike och Hammarbybacken i Stockholm. SkiStars vision är att skapa minnesvärda vinterupplevelser som den ledande operatören av europeiska alpindestinationer.

SkiStars skidorter är perfekta resmål för aktiva livsnjutare. Här kan familjer och vänner avnjuta härliga dagar i skidbackarna. Många har upptäckt glädjen med utförsåkning, men också vilken nytta en semester i skidbacken kan göra för att träna kroppen, ladda batterierna och för umgänget med nära och kära.

Välkommen till våra skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal, Trysil, St Johann in Tirol samt citybacken Hammarbybacken mitt i Stockholm!

Stort intresse för SkiStar Vacation Club i Åre som nu erbjuder bättre sovkomfort5.10.2018 10:26Pressmeddelande

SkiStar Vacation Club startades för nio år sedan i Lindvallen och har sedan dess utvecklat ett högkvalitativt, tryggt och flexibelt andelsägande av fjällnära boenden. Nu växer SkiStar Vacation Club genom öppning av nya boendet Åre Village. I samband med öppningen erbjuds skönare sömn genom personligt anpassad sovkomfort. Intresset har varit stort redan från säljstarten av Åre Village.

BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG3.10.2018 07:54Pressmeddelande

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.