​Rekordskola på diplomering med Drottningen

I dag har Majblomman haft sin årliga diplomceremoni på Stockholms Slott. Hedersgäster var elever från Adolf Fredriks musikklasser, som slagit rekord i årets insamling. Barnen tog emot fina diplom av H.M. Drottning Silvia och lyssnade på tal av forskare, företagsrepresentanter och volontärer.

30 Barn från Adolf Fredriks musikklasser har i dag besökt Stockholms Slott och Majblommans traditionsenliga diplomceremoni. Skolan har med ett rekord på 530.760 kronor insamlade kronor utsetts till vinnare av Majblommans insamlingstävling 2017. För tredje året i rad! Bakom det fantastiska resultatet ligger ett starkt engagemang hos skolpersonal, föräldrar och framför allt hos eleverna. Ceremonin på slottet hålls alltid till deras ära, och samtliga talare vinnlägger sig om att berätta om sina insatser så att alla barn förstår.

H.M. Drottning Silvia är Majblommans höga beskyddare, och öppnar Slottet för barnen varje höst. Vid en högtidlig och spännande ceremoni får alla elever ta emot diplom ur drottningens hand, och lära sig mer om forskning som finansieras av Majblomman.

• -Det känns fantastiskt att få lyfta fram dessa makalösa barn just när Majblomman fyller jämnt! Det är tack vare dem som vi har kunnat hjälpa barn som har det svårt, i hela 110 år. I dag hade Drottningen dessutom extra mycket tid med barnen, och det var så klart väldigt uppskattat. Vi är så tacksamma och glada över att kunna genomföra vår fina ceremoni och visa barnen uppskattning, säger Majblommans generalsekreterare Lena Holm

Kungsbackas volontärer får jubileumspris

110-årsjubileet till ära belönar Majblomman hela fem av våra lokalföreningar. Samtliga finns i Kungsbacka kommun, och får gemensamt utmärkelsen Årets Majblommeförening. Föreningarna bedriver ett klokt och effektivt samarbete som gör att fler barn i kungsbackatrakten får stöd av Majblomman. Tillsammans har de ökat insamlingen med 17 procent.

Årets Blommande Företag

KappAhl tog emot diplom för Årets Blommande Företag, för sitt fleråriga samarbete med Majblomman. Kappahls rabatterade presentkort sparar resurser och förser barn som har det svårt med fina och hållbara kläder. Konceptet har gjort tusentals barn glada, varma och hjälpt dem att känna gemenskap med kompisarna i skolan och på fritiden.

Årets forskare

Varje år delar Majblomman ut 1 miljon kronor till forskningsprojekt. Under dagen har tre projekt prisats och presenterats på Slottet. Huvudtalare Marie Kanstrup, Rolf Zetterströmstipendiat, studerar beteendeterapi för ungdomar med långvarig smärta. Sebastian Waltilla forskar kring barns risk att få hörselskador av förskolemiljön. Malin Rising Holmström bedriver ett projekt med titeln ”Diabetes i skolan”.

För ytterligare information välkommen att kontakta:
Lena Holm, generalsekreterare Majblommans Riksförbund: 0706 99 45 61
Liv L Major, pressekreterare Majblommans Riksförbund: 0708-74 27 13

Pressbilder av fotograf Alma Vestlund publiceras inom kort i detta nyhetsrum.

______________________________________________________
Majblomman är alla barns blomma. Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 650 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn. Vi tar varje år fram ett kostnadsfritt studiematerial till alla grundskolor årskurs 4 och 5 som inspirerar lärare att arbeta för att motverka barnfattigdom i Sverige.

Äntligen säljer barnen majblommor med Swish!10.4.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Torsdag 11 april kl 12.00 går startskottet för tiotusentals barn som ska sälja majblommor över hela landet.Samtidigt kan Majblomman äntligen erbjuda digital betalning via Swish! Så här funkar det: Varje barn får en QR-kod från Swish, som köparen läser av med sin smarta telefon. QR-koden är personlig och hjälper barnet att hålla koll på sin insamling. Egen telefon behövs alltså inte, och den som vill undvika kontanter kan så klart sälja majblommor enbart med Swish. - Vi är så glada över att ha hittat en digital lösning som både är säker för barnen som säljer majblommor, och smidig för den som inte har kontanter på sig, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve Majblomman är en barnrättsorganisation som verkar för att alla barn i Sverige ska inkluderas i gemenskapen i skolan och på fritiden, oavsett ekonomiska förutsättningar. Vi samlar in pengar genom att barn i hela Sverige säljer majblommor varje vår. På så vis kan vi dela ut ekonomiskt stöd till enskilda barn, påverka b