Rekordsnabb mobilisering säkrade teknik för covid-19-tester via 1177.se

Över en miljon beställningar har gjorts för covid-19-tester genom 1177 Vårdguidens tjänst. Mellan maj och juni ökade antalet beställningar med nära 1 300 procent. Allt har gjorts på kort tid, då Inera, bolaget som utvecklar och förvaltar 1177 Vårdguiden, snabbt kunde anpassa tjänsten till regionerna.

I september gjordes drygt en halv miljon covid-19-tester eller så kallade PCR-tester i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten. Många av dem genomfördes genom 1177.se.

Användningen av 1177 Vårdguidens tjänst för bokning av provtagning och tillgång till provsvar har ökat kraftigt i sommar tack vare möjligheten att använda den för tester av covid-19. Idag använder 16 regioner tjänsten för egen provhantering på 1177.se, varav 13 regioner använder den för just covid-19-tester. Det handlar om två typer av tester, dels av pågående infektion (PCR), dels av antikroppar. Tjänsten är ansluten till regionernas laboratoriesystem så hela flödet är automatiskt. Fler regioner står nu i startgroparna för att använda tjänsten för antikroppstester.

- Vi har snabbt kunnat möta behoven av testning för covid-19. Det här har kunnat ske tack vare att vi sedan tidigare hade ett uppdrag att stödja nya provtagningsområden via 1177.se. Vi jobbar fortfarande för högtryck. Det är många som vill göra det möjligt att erbjuda invånare att själva kunna beställa tester. För att tjänsten hela tiden ska förbättras och anpassas har vi en pågående dialog med regionerna, säger Maria Berglund, projektledare på Inera.

Antalet beställningar i tjänsten har ökat dramatiskt. I maj gjordes 17 373 beställningar och redan i juni skedde 234 269 beställningar.

-  Exakt hur testningen av covid-19 sker skiljer sig mellan de olika regionerna. Därför är det viktigt att gå in på 1177.se och läsa hur provtagningen går till i just din region, säger Maria Berglund.

När Region Västmanland kontaktade Inera sattes processen snabbt igång. Det tog ungefär tre veckor från att arbetet påbörjades till att tjänsten var på plats.

-  Att utveckla något helt nytt från start fanns inte på kartan utan vi valde istället att snabbt ta kontakt med Inera. Vi hade inte klarat den omfattande provtagningen för covid utan tjänsterna på 1177. Nu sköter invånaren själv stora delar av processen med beställning och tidbokning, vilket spar mycket tid. Invånaren får också automatiskt besked om svar och förhållningsregler. Smittspårningen initieras via formulär på 1177. Sammantaget blir det mycket effektivare än om vi skulle gjort allt detta manuellt, säger överläkaren Jonas Ekström som är ansvarig för egenprovtagningen i regionen.

Anpassningen av tjänsten för covid-19-tester har gjorts med stöd av Folkhälsomyndigheten som har fått regeringens uppdrag att ta fram en nationell strategi för utökad provtagning. Myndigheten ansvarar för rekommendationer kring vilka som ska testas och hur prioriteringar ska görs.

Testning och smittspårning är en viktig förutsättning för att hålla nere smittspridningen under hösten. Folkhälsomyndigheten har som mål att spårningen ska komma igång senast 48 timmar efter en genomförd provtagning. 1177 Vårdguiden har varit en av flera viktiga delar för att göra detta möjligt.

Fakta om testningen av covid-19 och antikroppar
Det prov som visar om du har en pågående infektion kallas för PCR-prov. Det prov som visar om du har haft infektionen och utvecklat antikroppar kallas för serologiskt prov. Ett PCR-prov kan du lämna när du har symtom som inte har gått över efter 24 timmar. Ett serologiskt prov kan du lämna tidigast 14 dagar efter att du har fått symtom. Då har antikroppar hunnit utvecklas i nivåer som kan mätas. Det går bra att lämna provet flera månader efter att du har blivit frisk.

Om 1177 Vårdguiden
1177 Vårdguiden är invånarnas samlade ingång till den offentliga hälso- och sjukvården. Invånarna kan när som helst besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. Bakom 1177 Vårdguiden står alla regioner i samverkan. Fler än hundratusen anställda inom vården kommunicerar med patienter via 1177 Vårdguidens e-tjänster, närmare tvåtusen sjuksköterskor ger sjukvårdsrådgivning genom 1177 Vårdguiden på telefon, och flera hundra experter kvalitetssäkrar innehållet i 1177.se och de övriga tjänsterna.

Mer information:
Om 1177.se
Statistik om Ineras tjänster på 1177
Statistik från Folkhälsomyndigheten

Pressfrågor:
Yvonne Edenholm, pressansvarig
yvonne.edenholm@inera.se

Inera ägs av SKR, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Digital utveckling för hela Sveriges vård i 1177 Vårdguiden24.6.2020 08:30:42 CESTPressmeddelande

Smittspridningen av covid-19 har ökat takten i vårdens digitalisering, med nya nationella och regionala lösningar. Inom ramen för överenskommelsen mellan SKR och regeringen om God och nära vård har Inera på kort tid utvecklat nya funktioner i 1177 Vårdguiden. När behovet av provtagning för covid-19 ökade veckorna innan midsommar skruvades utvecklingstakten upp ytterligare. Ett par dagar efter lansering hade mer än 100 000 stockholmare beställt provtagningar via 1177 Vårdguiden och stora delar av landet är på gång att använda den möjligheten.

Kommuner visar journalinformation via 1177 Vårdguiden11.6.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

E-tjänsten Journalen gör det möjligt för invånarna att läsa journalinformation från hälso- och sjukvård och tandvård, via nätet och genom inloggning i 1177 Vårdguiden. Anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, tandvård, läkemedel och provresultat har tidigare funnits tillgängliga via tjänsten Journalen som används av alla regioner. Nu har även kommunerna bestämt att låta invånare att ta del av sin kommunala journalinformation via 1177 Vårdguiden. Först ut är Västerås stad och kommunerna i Jönköpings län.