Rekordstark januarimånad för ŠKODA Sverige

ŠKODA Sverige fortsätter sin rekordstarka försäljning och växer på en totalt sett minskande marknad. Med 1 399 registrerade bilar under årets första månad växte ŠKODA med 41 procent jämfört med samma period förra året – vilket också gör bilmärket till landets femte största.

Årets första månad innebär ytterligare en rekordperiod för ŠKODA Sverige, som precis avslutade 2017 som det bästa året någonsin med 17 319 leveranser. Januari-försäljningen ökade starkt och registreringarna uppgick enligt statistik från Bil Sweden till 1 399 bilar. Det gör inte bara att registreringarna ökat med 41 procent jämfört med januari 2017, det gör också ŠKODA till landets femte största bilmärke med sex procents marknadsandel.

Självklart bidrar succésuven ŠKODA KODIAQ till den starka ökningen, men det gör också OCTAVIA som nära dubblerade registreringarna jämfört med samma månad förra året, med totalt 492 registreringar. Det gör OCTAVIA till nionde mest sålda bilmodellen i Sverige.

ŠKODA Sverige har en omfattande tillväxtstrategi och ska fram till 2020 öka försäljningen med 1 000 bilar årligen, på en totalmarknad som beräknas sjunka något de närmaste åren. Det innebär att ŠKODA Sverige ska sälja 18 000 bilar under detta år, följt av 19 000 det kommande.