Rekordstort intresse för säsongsarbete i den skandinaviska fjällvärlden

I år har nästan 3000 personer sökt säsongsjobb på SkiStars skidorter Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. Av dessa får 750 arbete vilket gör SkiStar till en av Sveriges största arbetsgivare för unga. SkiStars nya medarbetare har ett viktigt jobb framför sig med arbetsroller som bland annat skidlärare och liftvärd.

SkiStar, har gett över 11 000 unga mellan 18–26 år arbete de senaste tio åren och får varje år in tusentals nya ansökningar. En tjänst som blivit extra populär och fått fler ansökningar än tidigare är jobbet som barnaktivitetsledare med snögubben Valle – barnens bästa vän i backen. Skidlärare och liftvärdfår flest ansökningar totalt sett.

-Det känns fantastiskt kul att allt flersöker sig till oss och vill vara en del av att väcka- och förstärka intresset för en aktiv och avkopplande semester i fjällvärlden hos våra gäster. Extra kul är det att Valle är så attraktiv, han har visat sig ha en väldigt viktig roll i att väcka skidintresset hos våra minsta gäster, säger Camilla Sundqvist som är HR-ansvarig på SkiStar.

Nytt för i år är att SkiStar har åkt på en rekryteringsturné med 800 besökare under stoppen i Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Linköping, Stockholm, Gävle och Östersund. Vid sidan av rekryteringsturnén jobbar SkiStar aktivt med att rekrytera och attrahera medarbetare från närområdena till SkiStars skidorter. Ett jobb hos SkiStar ger många nyttiga erfarenheter. Man utvecklas bl.a. inom service, teamarbete och gästbemötande.

-Förutom att vi fått in flera tusen nya ansökningar så har vi ungefär 65 procent återkommande säsongsmedarbetare. Många kommer tillbaka och söker sig till nya orter, andra typer av arbetsuppgifter och arbetsledande positioner. Vi ser det som ett kvitto på att våra medarbetare trivs och utvecklas. Att kunna kombinera utvecklande arbetsuppgifter, med möjligheten att ha en aktiv livsstil och gemenskap bland kollegor tror vi är nyckeln till att så många vill jobba hos oss, fortsätter Camilla Sundqvist.

Fakta rekrytering. Totalt antal sökande 2019 (ort och år).

Summering

Åre

Sälen

Hemsedal

Vemdalen

Trysil

Totalt

För mer information och pressbilder:

Camilla Sundqvist, HR ansvarig SkiStar AB

Mobil: +46 70 254 86 16

E-post: camilla.sundqvist@skistar.com

HUNDraprocentig naturnära transfer från nya Scandinavian Mountains Airport till SkiStars skidområden i Sälen20.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I december 2019 öppnas elva flyglinjer från olika orter i Sverige till den nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil. I samband med det presenterar SkiStar tillsammans med Peakpoints ett nytt mer äventyrligt sätt att ta sig till och från flygplatsen - hundspannstransfer. Men hjälp av tio stycken Alaskian Huskies får gästerna möjlighet att susa genom den vackra fjällvärlden fram till skidåkningen på SkiStars skidområden i Sälen.

SkiStars vinternyheter: mer av barnens favorit Valle, nya boenden i pistnära lägen och invigning av Scandinavian Mountains Airport12.9.2019 08:04:25 CESTPressmeddelande

Barnfamiljerna står i fokus när SkiStar presenterar årets vinternyheter. Det mycket uppskattade barnkonceptet Valle utvecklas ytterligare, det erbjuds ännu mer förstklassig skidåkning och det öppnas fler boenden i bästa Ski-in-Ski-out-lägen. Dessutom öppnas nya flygplatsen mellan Sälen och Trysil i december med nonstop flyg från Danmark, England, hela fem direktlinjer från Sverige och flertalet flyglinjer via Bromma till Scandinavian Mountains Airport.

Nya flyglinjer från Berlin och Helsingfors ger ännu bättre access till Åre6.9.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Den framgångsrika satsningen på VM-orten Åre fortsätter när easyJet startar upp den tredje direktlinjen till Åre Östersund Airport. Det är tyskar bosatta i området i- och runt Berlin som kommer få betydligt enklare att ta sig till Åre. Flygbolaget Finnair startade under sommaren flyglinjen Helsingfors – Trondheim som går fem dagar i veckan, vilket förbättrar tillgängligheten avsevärt för finska skidgäster.

SkiStar tar första steget mot att elektrifiera skoterflottan29.8.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Under säsongen 2019/2020 inleder SkiStar, som enda europeiska partner, ett samarbete med snöskotervärldens svar på Tesla - det kanadensiska snöskoterföretaget Taiga Motors. Inledningsvis kommer SkiStar att köpa in två eldrivna snöskotrar för testkörning under kommande vintersäsong. Faller testet väl ut kommer ytterligare ett 50 tal eldrivna snöskotrar att införskaffas i nästa steg av samarbetet. Totalt har SkiStar nära 160 snöskotrar i drift.