Rekordtidig milstolpe: ŠKODA har redan byggt en miljon bilar

- En framgångshistoria: ŠKODA har ökat produktionen sjufaldigt sedan 1991 - En miljon bilar tillverkade – för fjärde året i rad - Starka försäljningsframgångar för OCTAVIA, FABIA och SUPERB bakom den rekordtidiga milstolpen – men också tack vare nya KODIAQ som gör stor succé

För fjärde året i rad har ŠKODA tillverkat fler än en miljon bilar – men i år nåddes milstolpen tidigare än någonsin. Förklaringen är förstås försäljningsframgångarna för OCTAVIA, FABIA och SUPERB, men självklart också succéintroduktionen av företagets nya SUV ŠKODA KODIAQ.
- Att nå milstolpen med en miljon tillverkade bilar är viktigt för oss. Det visar såväl kapaciteten i vår produktion som expertisen inom vårt team. Och tack var den kommer vi även i år att nå ett nytt produktionsrekord, säger Michael Oeljeklaus, ansvarig för produktion och logistik inom ŠKODA Auto.

2017 är fjärde året i rad som ŠKODA producerar mer än en miljon bilar, men för varje år nås milstolpen allt tidigare. Det belyser framför allt den positiva utvecklingen inom företaget och resan som man gjort de senaste 25 åren. Sedan ŠKODA blev en del av Volkswagen Group 1991 har företaget ökat produktionen sjufaldigt och gått från att vara en regional aktör till en global högvolymsproducent. Då var det bara en modellfamilj som rullade av bandet, i dag är det sju familjer och fler än 40 modellvarianter.

I takt med att produktionen ökat har också produktionsanläggningarna blivit fler. Förutom huvudkvarteret i Mladá Boleslav tillverkas det bilar och motorer i Kvasiny och Vrchlabi i Tjeckien. Och tillsammans med Volkswagen Group sker tillverkning genom lokala samarbeten i Kina, Indien, Ryssland, Kazakstan, Ukraina, Algeriet och Slovakien.
För att möta den höga efterfrågan på nya ŠKODA KAROQ har företaget också utökat produktionskapaciteten vid fabriken i Mladá Boleslav och därmed kommer KAROQ att tillverkas parallellt i både Mladá Boleslav och Kvasiny. Fler än 3 000 bilar lämnar de båda tjeckiska bilfabrikerna dagligen, varav majoriteten av bilarna fraktas med tåg till hamnar och återförsäljare i Europa.

Med ŠKODA KAROQ som lanserades tidigare i år inleddes också företagets stora SUV-satsning som är en del av Strategy 2025 för att förbereda företaget för branschens kommande utmaningar. ŠKODA ska inte bara växa genom ökade försäljningsvolymer, man ska också utveckla nya affärsmodeller och satsa hårt på digitalisering av företaget, internationalisering och utveckling av nya mobila tjänster.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig ŠKODA Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande