Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 2018

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Kroatien med vackra Split i spetsen ökar resebokningarna med nästan 15 procent och är därmed en av sommarens vinnare. Jag tycker det är roligt att så många väljer en semesterort med så mycket att upptäcka, allt ifrån en mysig stad till en otroligt vacker övärld strax utanför. Man reser för upplevelsens skull, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sommarens värme ledde till att framför allt de klassiska sol- och badresmålen i Spanien och Grekland tappade svenska besökare, eftersom många valde att stanna hemma i det fina sommarvärder. Populära Mallorca minskade med drygt 25 procent jämfört med i fjol. Kreta, Greklands mest populära resmål, minskade inte bokningarna lika mycket (6,1 procent) och gick därmed om Mallorca som sommarens mest populära resmål.

Men även om sommarvädret var lika bra på hemmaplan som runt Medelhavet valde många att ändå åka på utlandsresa för att få miljöombyte och nya upplevelser. Resmål med en kombination av vackert väder och aktiviteter eller storstadsupplevelser förlorade därför inte lika många resenärer. Till exempel New York, Prag och Malaga tappade betydligt mindre än de klassiska sol- och badresmålen, medan Wien och Bangkok till och med ökade antalet resebokningar.

- Den typen av utlandsresor som inte har påverkats av årets varma sommar är mer upplevelsebaserade resor. Exempelvis vandringsresor eller rundresor är i allra högsta grad lika populära som tidigare, säger Katarina Daniels.

Årets största raket är dock Turkiet, vars återhämtning syntes tydligt redan i våras. Sommaren blev inte sämre – Antalya med omnejd ökade hela 74,2 procent, jämfört med samma period förra året. Även Istanbul raketökade, med 55 procent fler bokningar än i fjol. En tydlig trend är att svenska resenärer i betydligt större utsträckning än tidigare sökte sig till resmål med svalare väder där man som besökare orkade med utflykter och inte enbart behövde sitta stilla i skuggan, exempelvis Dublin (+15,1 procent) och Edinburgh (+22,2 procent). Även Ryssland ökar rejält (Moskva +63,3 procent, St Petersburg +240,5 procent) – ett tydligt bevis på att sommarens fotbolls-VM lockade många svenska besökare.

Hit reste svenskarna sommaren 2018 – århundradets varmaste sommar

1. Kreta (2)
  2. Mallorca (1)
  3. Split (3)
  4. Antalya (ny)
  5. Rhodos (5)
  6. Malaga ()7
  7. Cypern (9)
  8. Bangkok (ny)
  9. London (4)
  10. Paris (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, sommarresor 2018 med avresa mellan 1 juni – 31 augusti.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se