Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 2018

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.

- Kroatien med vackra Split i spetsen ökar resebokningarna med nästan 15 procent och är därmed en av sommarens vinnare. Jag tycker det är roligt att så många väljer en semesterort med så mycket att upptäcka, allt ifrån en mysig stad till en otroligt vacker övärld strax utanför. Man reser för upplevelsens skull, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Sommarens värme ledde till att framför allt de klassiska sol- och badresmålen i Spanien och Grekland tappade svenska besökare, eftersom många valde att stanna hemma i det fina sommarvärder. Populära Mallorca minskade med drygt 25 procent jämfört med i fjol. Kreta, Greklands mest populära resmål, minskade inte bokningarna lika mycket (6,1 procent) och gick därmed om Mallorca som sommarens mest populära resmål.

Men även om sommarvädret var lika bra på hemmaplan som runt Medelhavet valde många att ändå åka på utlandsresa för att få miljöombyte och nya upplevelser. Resmål med en kombination av vackert väder och aktiviteter eller storstadsupplevelser förlorade därför inte lika många resenärer. Till exempel New York, Prag och Malaga tappade betydligt mindre än de klassiska sol- och badresmålen, medan Wien och Bangkok till och med ökade antalet resebokningar.

- Den typen av utlandsresor som inte har påverkats av årets varma sommar är mer upplevelsebaserade resor. Exempelvis vandringsresor eller rundresor är i allra högsta grad lika populära som tidigare, säger Katarina Daniels.

Årets största raket är dock Turkiet, vars återhämtning syntes tydligt redan i våras. Sommaren blev inte sämre – Antalya med omnejd ökade hela 74,2 procent, jämfört med samma period förra året. Även Istanbul raketökade, med 55 procent fler bokningar än i fjol. En tydlig trend är att svenska resenärer i betydligt större utsträckning än tidigare sökte sig till resmål med svalare väder där man som besökare orkade med utflykter och inte enbart behövde sitta stilla i skuggan, exempelvis Dublin (+15,1 procent) och Edinburgh (+22,2 procent). Även Ryssland ökar rejält (Moskva +63,3 procent, St Petersburg +240,5 procent) – ett tydligt bevis på att sommarens fotbolls-VM lockade många svenska besökare.

Hit reste svenskarna sommaren 2018 – århundradets varmaste sommar

1. Kreta (2)
  2. Mallorca (1)
  3. Split (3)
  4. Antalya (ny)
  5. Rhodos (5)
  6. Malaga ()7
  7. Cypern (9)
  8. Bangkok (ny)
  9. London (4)
  10. Paris (8)

Källa: Tickets bokningsstatistik, sommarresor 2018 med avresa mellan 1 juni – 31 augusti.

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.