Rekordvinst på 209 miljoner till vinnare i Göteborg

Vinsten på 209 miljoner kronor i Grannyran är den största i Postkodlotteriets historia. Det är lottköparna på postnummer 424 38 i Agnesberg i Göteborg som kommer att få dela på rekordsumman. Den 12/1 firas vinnarna i Göteborg när de får ta emot sina vinstcheckar vid ett event med tv-inspelning.

Postkodlotteriets Grannyra kommer till Göteborg.

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på nästan 70 miljoner kronor. Den största delen av vinstpotten, drygt 139 miljoner, får lottköparna i den vinnande postkoden dela på.

Vinnarna firas söndag 12/1

Nästa söndag kommer vinnarna att firas när Postkodlotteriet bjuder in till fest med musikunderhållning, fika och tv-inspelning i Göteborg. Exakt plats är inte klart ännu. Familj, vänner och allmänhet är välkomna att ta del av festligheterna och fira vinnarna.

Vid eventet kommer den vinnande postkoden att avslöjas och de största checkarna att delas ut på scenen. TV-inspelningen börjar runt klockan 16. Programledare är Rickard Sjöberg och vinstutdelarna Sandra Dahlberg och Jesper Blomqvist finns på plats. På scenen uppträder Tusse, vinnaren av Idol 2019.

– Det ska bli fantastiskt kul att komma tillbaka till göteborgsområdet med Grannyran. Vi var ju i Kortedala för tio år sedan och vi vet att det finns massor av engagerade och förhoppningsfulla lottköpare i och runt Göteborg. Nu ser vi fram emot att få fira alla nya vinnare, säger Rickard Sjöberg.

Vinnarna kontaktas nästa vecka

Idag klockan 17.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. Under nästa vecka kommer alla vinnarna att kontaktas via telefon och brev och bjudas in till eventet. Vinnarna kan redan nu logga in på postkodlotteriet.se för att se att de har vunnit, dock avslöjas inte vinstsumman ännu.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 17 januari klockan 19.30.

Det är andra gången som en Grannyra landar i Göteborg. I januari 2010 fick lottköparna på postnummer 415 13 i Kortedala dela på 158 miljoner kronor. Då blev 22 personer miljonärer. Hur många nya miljonärer det blir den här gången får vi se nästa söndag.

Fördelning av vinstpotten

Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje månad man deltar). Hur mycket man vinner i Grannyran beror på antalet andelar och lotter man har.

• 1/3 av vinstpotten (nästan 70 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • 2/3 av vinstpotten (drygt 139 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?

Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Postkodlotteriets Grannyra kommer till Göteborg.

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Förutom lotter erbjuder Postkodlotteriet också bingo och skraplotter online. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.