Rekordvinst på 257 miljoner till vinnare i Lidköping

Vinsten på 257 miljoner kronor i Grannyran är den största i Postkodlotteriets historia hittills. I dag avslöjades det att det är lottköparna i postnummer 531 41 i Lidköping som kommer att få dela på rekordsumman.

Grannyran med 257 miljoner kronor i vinstpotten går till Lidköping.

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten och den här gången är det totalt 257 miljoner kronor som ska delas ut. lften av vinstpotten, 128,5 miljoner, delas mellan lottköparna i det vinnande postnumret. Den andra hälften, resterande 128,5 miljoner, delas mellan lottköparna i den vinnande postkoden.

Vinnarna kontaktas i veckan
I dag klockan 17.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. I veckan kommer samtliga vinnare att kontaktas via telefon med vinstbesked om deras vinst i postnumret.

TV-program spelas in söndag 10/1
Istället för en vinstutdelning på orten spelas Grannyran in i en studio på söndag den 10 januari. Rekordsumman kommer då att delas ut via videosamtal. Flera av vinnarna kommer att bli uppringda av programledarna Rickard Sjöberg och Magdalena Forsberg. Vid TV-inspelningen avslöjas även den vinnande postkoden, alltså vilket område som får dela på den andra hälften av vinstpotten.

– Sedan Postkodlotteriet startade har vi genomfört 45 Grannyror från norr till söder, öster och väster. Det sägs att blixten aldrig slår ned två gånger på samma ställe, men nu har Grannyran landat för andra gången i LidköpingOch det finns alla förutsättningar för att den ska bli minnesvärd med den rekordvinst som ska delas ut, säger Rickard Sjöberg som längtar efter att få träffa vinnarna digitalt.

Programmet sänds i TV4 fredagen den 15 januari klockan 19.30. I programmet uppträder artisten Anna Bergendahl.

Det är andra gången som en Grannyra landar i Lidköping. I oktober 2016 fick lottköparna postnummer 531 57 dela på 102 miljoner kronor. Då ble19 personer miljonärer. Hur många nya miljonärer det blir den här gången får vi veta på söndag.

Fördelning av vinstpotten
Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

• Hälften av vinstpotten (128,5 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköparna i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (128,5 miljoner kronor) fördelas mellan lottköparna i postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om Postkodlotteriet
Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Grannyran med 257 miljoner kronor i vinstpotten går till Lidköping.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.