Rekordvinst på 261 miljoner till vinnare i Luleå

Vinsten på 261 miljoner kronor i Grannyran är den största hittills i Postkodlotteriets historia. Det är lottköparna i postnummer 975 94 i Luleå som kommer att få dela på rekordsumman.
Grannyran med 261 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Luleå

Tre gånger om året sker Postkodlotteriets Grannyra, en dragning med extra mycket pengar i vinstpotten. Lottköparna i det vinnande postnumret får dela på hälften av 261 miljoner, alltså 130,5 miljoner kronor. Den resterande hälften får de som även bor i den vinnande postkoden dela på.

Vinnarna kontaktas i veckan
I dag klockan 19.00 avslöjades det vinnande postnumret på postkodlotteriet.se samt i sociala medier. Under veckan kommer alla vinnare att kontaktas via telefon med besked om deras vinst i postnumret.

TV-program spelas in söndag 9/1
I stället för en vinstutdelning på orten spelas Grannyran in i en studio söndagen den 9/1. Rekordsumman kommer då att delas ut via videosamtal och flera av vinnarna kommer att bli uppringda av programledaren Rickard Sjöberg.

– Först Nyårsyra och sedan Grannyra! En tradition sedan 2005, då Svenska Postkodlotteriet startade. Och nu är det dags igen, den största Grannyran hittills har landat i Luleå! Jag ser fram emot att överraska vinnarna med vinstcheckar och fira dem med musikuppträdande, säger Rickard Sjöberg.

Vid TV-inspelningen avslöjas den vinnande postkoden, alltså vilket område som får dela på den andra hälften av vinstpotten.

Grannyran sänds i TV4 fredagen den 14 januari klockan 19.30. I programmet uppträder Birkir Blaer, vinnaren av Idol 2021.

Det är tredje gången som en Grannyra landar i Norrbottens län. Tidigare Grannyror har gått till Malmberget 103 miljoner (2017) och till Gällivare 71,6 miljoner (2009). Hittills har Postkodlotteriet gjort 71 personer till miljonärer i Norrbottens län och på söndag blir det ännu fler.

Fördelning av vinstpotten
Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

• Hälften av vinstpotten (130,5 miljoner kronor) fördelas mellan alla lottköpare i det vinnande postnumret.
  • Andra hälften av vinstpotten (130,5 miljoner kronor) fördelas mellan de lottköpare som dessutom har den vinnande postkoden.

Vad är en postkod?
Ett lottnummer i Postkodlotteriet bygger på lottköparens adress. Den första delen av lottnumret är postnumret. Sedan följer två bokstäver som tillsammans med postnumret bildar postkoden (t ex 123 45 AB). En postkod är alltså en mindre del av ett postnummerområde. Lottnumret avslutas med ett personligt nummer.

Om Postkodlotteriet
Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges största lotterier. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 12 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har fler än 1 300 svenskar blivit miljonärer. Postkodlotteriet står dessutom bakom flera populära tv-program, till exempel Postkodmiljonären. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.

För mer information kontakta:
Sophie Westerlund, Pressansvarig produkt-PR Svenska Postkodlotteriet, 073-087 13 42.
Sophie.Westerlund@postkodlotteriet.se

Grannyran med 261 miljoner kronor i vinstpotten har landat i Luleå