Rekyl efter fritt fall

Kraschlandning följt av en rejäl rekyl. Det är huvudscenariot när Teknikföretagen presenterar vår syn på utvecklingen av den ekonomiska konjunkturen i en ny konjunkturprognos. Positiva signaler från ekonomi och politik förenat med en fortsatt dämpad smittspridning krävs för att stötta det scenariot, som i botten vilar på att global BNP åter börjar stiga under det tredje kvartalet.

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

– Den ekonomiska tvärniten beror inte på viruset i sig utan på de politiska motåtgärderna. Det krävs snabba insatser för att få igång Sveriges lamslagna ekonomi. Därför presenterar Teknikföretagen i samband med vår nya konjunkturprognos en agenda med åtgärdsförslag som syftar till att omedelbart få igång svensk industrin och landets ekonomi igen. Företagens långsiktiga överlevnad hänger på att privat efterfrågan kommer igång igen och det är nu, säger Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

Konjunkturrapporten och en filmad presentation finns publicerad på www.teknikforetagen.se där chefekonom Mats Kinnwall samtalar med Unionens chefsekonom Katarina Lundahl om det ekonomiska läget och vägen ut ur krisen.

Mats Kinnwall, chefekonom på Teknikföretagen.

Teknikföretagen och HanaPee sänder mattelektioner live för Sveriges högstadieelever5.5.2020 10:59:41 CESTPressmeddelande

Teknikföretagen lanserar nu sin webbserie ”Vi räknar på det!” i liveformat. Syftet är att hålla igång matematikintresset bland högstadieelever under en vår som inneburit inställda nationella prov och mycket distansstudier. Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – runt 10 procent klarar inte det uppsatta målen och det vill Teknikföretagen ändra på.

Opportunister vill förstatliga bolag i kölvattnet av krisen31.3.2020 16:15:00 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har en förödande effekt för det svenska näringslivet, varför regeringen presenterat flera omfattande reformer för att stödja annars välmående svenska bolag som i nuläget riskerar konkurs. I kölvattnet av detta har det blossat upp en debatt om statligt delägarskap för att rädda bolag från konkurs, förslag som Teknikföretagens chefekonom Mats Kinnwall menar är opportunistiska och oklädsamma i detta akuta läge.