Remissvar: Skogsutredningen löser inte konflikten i skogen

I dag löper remisstiden för den statliga skogsutredningen ut. Naturskyddsföreningen är mycket kritisk till skogsutredningen i sitt remissvar. Nu måste regeringen omedelbart se till att en bred översyn av rådande skogspolitik genomförs.

En modern skogspolitik behöver gå i takt med samhällsutvecklingen. Utredningen har möjligen satt ett tillfälligt plåster på några öppna sår, men den har inte lyckats levererat en långsiktig, sammanhållen och hållbar lösning för skogen, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Dagens skogspolitik i Sverige har funnits i nästan 30 år. Under denna tid har mycket hänt i omvärlden, där varken den svenska skogspolitiken eller skogsvårdslagstiftningen hängt med.  Som exempel på händelser kan nämnas miljömålssystemet, certifieringar och EU-rätten, vilka alla har en stor påverkan på hur skogen kan brukasDär utredningen skulle komma till rätta med den laddade konflikten i skogen ser Naturskyddsföreningen nu i stället stora risker för ökade och nya konfliktytor beroende på hur regeringen avser gå vidare med förslagen.

Utredningen konstaterar själv att den inte lyckats att analysera skogsägarens eget ansvar för miljön på det sätt som utredningsdirektivet angav. För att detta ska kunna göras menar att utredningen att en bredare översyn av rådande skogspolitik behöver genomföras.

– Vill regeringen på allvar lösa konflikterna i skogen och gå till botten med de grundläggande frågeställningarna rörande politik, lagstiftning, mål, åtaganden och konventioner så är en bred översyn helt nödvändigt. Denna utrednings förslag kan då prövas, säger Malin Sahlin, sakkunnig på Naturskyddsföreningen och expert i utredningen.

Utredningens förslag måste även läsas mot den dom som EU-domstolen meddelade den 4 mars. I domen är domstolen tydlig med att en utförligare bedömning måste göras av skogsbruksåtgärdens miljöpåverkan i samband med avverkningsanmälningar i Sverige. EU-domstolen är också kritisk mot frånvaron av bindande beslut och kunskapsunderlag inför beslut. De förslag som utredningen lägger fram möter inte de krav om förebyggande och hållbart skogsbruk som EU-domstolen ställer.

Läs Naturskyddsföreningens remissvar till utredningen ”Stärkt äganderätt, flexibla skyddsformer och naturvård i skogen” här.

Historiskt med ny klimatlag i EU – men målet är otillräckligt21.4.2021 14:32:45 CEST | Pressmeddelande

Nu är EU:s nya klimatlag på plats. Lagen slår fast att koldioxidutsläppen ska ner med minst 55 procent till 2030, vilket är ett framsteg – men fortfarande helt otillräckligt för att nå Parisavtalets 1,5-gradersmål. Beslutet att delvis få räkna in kolsänkor i utsläppsminskningarna riskerar att urholka målet ytterligare. Sveriges regering måste nu trycka på i EU för att höja ambitionen ytterligare i klimatarbetet.