Remissyttrande: Nej till svepande resonemang och oklara slutsatser om hästnäringen

Idag lämnas hästnäringens gemensamma yttrande på Övergödningsutredningen till Miljödepartementet. Kritiken mot utredningen är massiv. Den generaliserar och drar förhastade slutsatser om den svenska hästhållningen

Övergödningsutredningen har gjort en hel bransch upprörd. LRF Häst och HNS i samverkan med hela hästnäringens organisationer, lämnar idag ett remissyttrande där hästdelarna i utredningen kritiseras hårt. Utredningen har skapat omfattande oro i hela hästnäringen, en reaktion som är fullt förståelig enligt LRF Häst och HNS.

Ur ett företagarperspektiv och för LRF är det helt oacceptabelt att en statlig utredning på så lösa grunder föreslår att ökad lagstiftning behövs. Så här oseriöst får inte en hel näring behandlas, säger Lotta Folkesson, ordförande LRF Häst.

Det gemensamma yttrandet avstyrker helt slutsatsen om att det finns behov att ta fram nya bestämmelser för miljöhänsyn vid hästhållning. Hästnäringen är mycket kritisk till att utredningen beskriver, samt uttrycker sig, i svepande ordalag, generaliserar och drar slutsatser på oklara grunder om hela den svenska hästhållningen. De möjliga åtgärder som presenteras och som föreslås utredas vidare skulle kunna slå undan benen på en stor del av den svenska hästhållningen.

Vi anser att det utredaren presenterar är helt orimligt. Den beskrivning som målas upp nonchalerar en hel näring som levererar glädje, arbetstillfällen, företagande och meningsfull fritid till hundratusentals personer i Sverige. Hästnäringen tar givetvis sitt miljöansvar och alla ska vi bidra till att säkra hälsan i våra hav, ett arbete som redan är påbörjat. Utredaren har inte på något trovärdigt och faktabaserat sätt kunnat visa att det finns stora brister hos hästnäringens hantering av hästgödsel, säger Karolina Lagerlund som är vd för Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

LRF Häst och HNS upplever att det finns både intresse och medvetenhet gällande hästnäringens hållbarhetsarbete och miljöpåverkan. Frivilliga aktiviteter och insatser ger så mycket bättre effekt och skapar ett brett engagemang, jämfört med lagstiftning och ökad reglering.

– Genom att övergödningsutredningen föreslår att nästa utredning ska inriktas mot bestämmelser känner vi oss misstrodda. Det finns andra styrmedel och flera miljöåtgärder kan genomföras utan tvång. Det har vi bland annat visat genom över 60 000 gårdsbesök i Greppa Näringen, säger Markus Hoffmann, mark- och vattenexpert, LRF.

Länk till LRF och Hästnäringens gemensamma remissyttrande:

Utredningen Stärkt lokalt åtgärdsarbete – att nå målet Ingen övergödning (SOU 2020:10), kan läsas i sin helhet här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/02/sou-202010/

Karolina Lagerlund, HNS, Tel: 072-718 28 75

Lotta Folkesson, LRF Häst, Tel 070-351 96 97

Markus Hoffman, LRF, 070-527 54 44

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRFs gröna näringslivsindex: Stärkt framtidstro bland lantbruksföretagen - svensk trädgårdsnäring mer positiv än någonsin7.12.2020 07:27:00 CETPressmeddelande

Svenskt lantbruk mår bra och har en ökad framtidstro – trots covid-19. Det visar LRFs stora gröna näringslivsindex bland fem stora näringsgrenar. Mest optimism visar trädgårdsnäringen som går kraftigt framåt. Den starka utvecklingen drivs av den ökade konsumentefterfrågan. – Vi ser en väldigt gynnsam efterfråge- och lönsamhetssituation. Under fjärde kvartalet bedöms lönsamheten i trädgårdsnäringen till och med vara bättre än innan pandemin, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.