Remissyttrande: Nej till svepande resonemang och oklara slutsatser om hästnäringen

Idag lämnas hästnäringens gemensamma yttrande på Övergödningsutredningen till Miljödepartementet. Kritiken mot utredningen är massiv. Den generaliserar och drar förhastade slutsatser om den svenska hästhållningen

Övergödningsutredningen har gjort en hel bransch upprörd. LRF Häst och HNS i samverkan med hela hästnäringens organisationer, lämnar idag ett remissyttrande där hästdelarna i utredningen kritiseras hårt. Utredningen har skapat omfattande oro i hela hästnäringen, en reaktion som är fullt förståelig enligt LRF Häst och HNS.

Ur ett företagarperspektiv och för LRF är det helt oacceptabelt att en statlig utredning på så lösa grunder föreslår att ökad lagstiftning behövs. Så här oseriöst får inte en hel näring behandlas, säger Lotta Folkesson, ordförande LRF Häst.

Det gemensamma yttrandet avstyrker helt slutsatsen om att det finns behov att ta fram nya bestämmelser för miljöhänsyn vid hästhållning. Hästnäringen är mycket kritisk till att utredningen beskriver, samt uttrycker sig, i svepande ordalag, generaliserar och drar slutsatser på oklara grunder om hela den svenska hästhållningen. De möjliga åtgärder som presenteras och som föreslås utredas vidare skulle kunna slå undan benen på en stor del av den svenska hästhållningen.

Vi anser att det utredaren presenterar är helt orimligt. Den beskrivning som målas upp nonchalerar en hel näring som levererar glädje, arbetstillfällen, företagande och meningsfull fritid till hundratusentals personer i Sverige. Hästnäringen tar givetvis sitt miljöansvar och alla ska vi bidra till att säkra hälsan i våra hav, ett arbete som redan är påbörjat. Utredaren har inte på något trovärdigt och faktabaserat sätt kunnat visa att det finns stora brister hos hästnäringens hantering av hästgödsel, säger Karolina Lagerlund som är vd för Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS).

LRF Häst och HNS upplever att det finns både intresse och medvetenhet gällande hästnäringens hållbarhetsarbete och miljöpåverkan. Frivilliga aktiviteter och insatser ger så mycket bättre effekt och skapar ett brett engagemang, jämfört med lagstiftning och ökad reglering.

– Genom att övergödningsutredningen föreslår att nästa utredning ska inriktas mot bestämmelser känner vi oss misstrodda. Det finns andra styrmedel och flera miljöåtgärder kan genomföras utan tvång. Det har vi bland annat visat genom över 60 000 gårdsbesök i Greppa Näringen, säger Markus Hoffmann, mark- och vattenexpert, LRF.

Länk till LRF och Hästnäringens gemensamma remissyttrande:

Utredningen Stärkt lokalt åtgärdsarbete – att nå målet Ingen övergödning (SOU 2020:10), kan läsas i sin helhet här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/02/sou-202010/

Karolina Lagerlund, HNS, Tel: 072-718 28 75

Lotta Folkesson, LRF Häst, Tel 070-351 96 97

Markus Hoffman, LRF, 070-527 54 44

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande