Renässans eller stagnation för basindustrin – vilken väg väljer Luleå?

Sedan finanskrisen har Sverige haft en svag utveckling i basindustrin, jämfört med andra västeuropeiska länder. Bland annat i Tyskland, Österrike och Finland har man återhämtat tappet i industriell produktion och ökat sin produktionsvolym – medan svensk basindustri har stagnerat.

Hur skulle utvecklingen i Sverige se ut om den hade legat på samma nivå som Tyskland, Österrike eller Finland? Vad skulle detta betyda för jobben och välståndet i Sverige? Vad krävs för att lyckas med industriell förnyelse? Och vad är prislappen för industriell stagnation? Hur ser basindustrins framtid ut i Luleå?

För att diskutera detta arrangerar Industriarbetsgivarna ett lunchseminarium i Luleå, onsdagen den 8 maj.

På seminariet presenteras en ny rapport ”Från stagnation till renässans för basindustrin – vilken väg väljer Sverige” av forskaren och samhällsdebattören Nima Sanandaji som konstaterar att svensk basindustri halkar efter jämfört med konkurrentländer. Långa och dyra tillståndsprocesser, höga arbetskraftskostnader och svårigheter att rekrytera rätt kompetens bidrar till att svensk basindustri stagnerar. Utifrån rapporten diskuteras basindustrins utmaningar och framtid i Norrbotten.

I seminariet medverkar:

Niklas Nordström (S), kommunstyrelsens ordförande i Luleå
Nils Edberg, platschef SSAB Luleå
Kerstin Hallsten, chefekonom Industriarbetsgivarna
Per Widolf, förhandlingschef Industriarbetsgivarna

Tid: Onsdagen den 8 maj, kl. 11.30 – 12.30 (lättare lunch serveras från kl. 11.15)
Plats: Clarion Hotel Sense, Skeppsbrogatan 34 i Luleå

Välkommen!

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Seminarium i Almedalen: Avtal20 – Renässans eller stagnation för basindustrin?1.7.2019 11:55:58 CESTPressinbjudan

Den svenska basindustrin är en av grundpelarna för det svenska välståndet. Den halkar efter, bland annat på grund av långa tillståndsprocesser, svårigheter att rekrytera rätt kompetens samt höga arbetskraftskostnader. Mellan åren 2005 till 2017 minskade produktionsvärdet med 7 procent. Vad skulle det betyda för jobben och välståndet om svensk basindustri kunde växa? Kan vi vända en stagnation till renässans och förnyelse? Och vad krävs för att lyckas med en industriell förnyelse?