Renovering av avloppsledning i Skäggetorp/Tornby

Från och med idag till och med vecka 49 ska Tekniska verken renovera en sträcka av Linköpings avloppsledningsnät i området mellan Skäggetorp och Tornby. För att minska påverkan på omgivningen och för att kunna utföra arbetet så effektivt möjligt, kommer avloppsledningen att renoveras med en schaktfri metod. Det innebär att avloppsvattnet som vanligtvis rinner i ledningen under marken kommer förbiledas genom en ledning ovan jord under renoveringsperioden.

I samband med arbetet kommer en tillfällig ledning byggas och kommer ligga på marken ca 500 meter från Skäggetorp till Tornby. Ledningen kommer passera både cykelbanor och vägar. Cykelvägarna kommer antingen att stängas av, eller så kommer cykelvägen att passera ledningen med hjälp av tillfälliga ramper.

Skyltning kommer visa hur man tar sig fram under arbetets tid. Ledningen kommer även passera bilvägarna Nygårdsvägen och Bergsvägen. För att möjliggöra detta utan att stänga av biltrafiken kommer portaler byggas där ledningen förankras på portalerna och leds över körvägarna. Det går inte helt att undvika inskränkningar i trafikmiljön, utan tillfälliga övergångsställen och begränsad framkomlighet på Bergsvägen. Även pumpar kommer placeras inne i området för att pumpa avloppsvattnet genom ledningen under några veckor. Dessa kan låta lite under tiden.

- Vi utformar arbetet med att renovera avloppsledningen på ett sådant sätt att störningarna för medborgarna är så små som möjligt, samtidigt som vi kan vara så snabba som möjligt. Vi hoppas att Linköpingsborna och andra förbipasserande ska ha överseende med de störningar som uppstår under de kommande sex veckorna, säger Peter Wimble, som är affärsenhetschef för ledningsnät på Tekniska verken i Linköping.

Arbetet utförs tillsammans med entreprenören Aarsleff.

För mer information, kontakta gärna
Peter Wimble, Affärsenhetschef Ledningsnät Vatten och avlopp
E-post peter.wimble@tekniskaverken.se

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)

Linköpings- och Mjölbyborna har sänkt sin elförbrukning under hösten11.11.2022 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Under oktober månad använde Tekniska verkens privatkunder i Linköping 17 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade samma hushålls elförbrukning med cirka 12 procent jämfört med september 2021. Privatkunderna i Mjölby-Svartådalen använde 22 procent mindre el i oktober 2022 jämfört med oktober 2021. Under september minskade Mjölbybornas elförbrukning med cirka 14 procent jämfört med september 2021.

Energiförbrukningsmätare årets vinnare i Innovation Camp11.11.2022 08:50:33 CET | Pressmeddelande

Igår kväll utsågs vinnarlaget i den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Elever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet tog hem priset för företagsidén Voltsave som erbjuder en mätare med tillhörande app som visar energiförbrukningen i hemmet. Tjänsten "Tally" tydliggör i ett första steg kopplingen mellan varmvatten och energiförbrukning, då mätaren kan skruvas fast på alla vattenkranar. På sikt ska applikationen kunna visa hemmets hela energiförbrukning, för att påverka beteendet.