Renovering av Svartåfors vattenkraftverk vid Mjölorpesjön

Svartåfors vattenkraftverk vid Mjölorpesjön är i behov av renovering, ett arbete som Tekniska verken börjar med vecka 44 och beräknar vara klara med vecka 51. Renoveringsarbetet görs för att undvika framtida driftstörningar och för att säkra leveransen av förnybar el från vattenkraftverket.

Bild: Svartåfors vattenkraftverk

Under arbetets gång måste vattennivån i Mjölorpesjön tillfälligt sänkas med cirka 5 meter, vilket är den naturliga vattennivån om inte sjön hade varit reglerad. Sänkningen sker långsamt så att fiskar och musslor hinner följa med vattnet. Personal från Tekniska verken säkerställer att musslor som eventuellt ändå finns kvar på botten flyttas.

Arbetet innebär också att övergångsbron vid vattenkraftstationen i Svartåfors behöver stängas av under hela byggtiden.

Ola Palmquist, affärsenhetschef, Vattenkraft, Tekniska verken i Linköping, 013-20 81 64
Ola.Palmquist@tekniskaverken.se

Bild: Svartåfors vattenkraftverk
Ladda ned bild
Bild: Svartåfors vattenkraftverk är markerad med en röd fyrkant på kartan. Mjölorpesjön är till vänster om vattenkraftverket på bilden. Vattennivån kommer att sänkas fram till den röda markeringen (Odensfors vattenkraftverk).
Ladda ned bild

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Pressinbjudan - Regionens framtida elförsörjning28.11.2019 10:47:10 CETPressmeddelande

En stabil och säker tillgång på el är en förutsättning för de flesta företag som vill bedriva och utveckla sin verksamhet. Ska Sverige och vår region lyckas locka fler bolag att etablera sig här, är en pålitlig elförsörjning en nyckelfaktor. Samtidigt är det en resurs som många tagit för givet – två hål i väggen och sedan har vi el - men under senare tid har en del utmaningar dykt upp, i bland annat Skåne och Stockholms regioner.