Renoveringen av Svartåfors vattenkraftverk färdig - nu höjs vattennivån i Mjölorpesjön

Renoveringen av Svartåfors vattenkraftverk vid Mjölorpesjön är nu klar. Tekniska verken startade arbetet i oktober 2019 i syfte att undvika framtida driftstörningar, och säkra leveransen av förnybar el från vattenkraftverket.

Bild: Svartåfors vattenkraftverk

Arbetet med att renovera den 100 år gamla dammen har varit omfattade. Under tiden har vattennivån i Mjölorpesjön sänkts med som mest cirka 5 meter, vilket är den naturliga vattennivån om inte sjön hade varit reglerad. Sänkningen har dock skett långsamt så att fiskar och musslor kunnat följa med vattnet. Personal från Tekniska verken har också säkerställt att musslor som eventuellt ändå funnits kvar på botten har flyttas.

Under maj månad börjar vattennivån i Mjölorpesjön långsamt att höjas igen, för att vara återställd till normala nivåer den 1 juni.

Under byggtiden har övergångsbron vid vattenkraftstationen i Svartåfors varit avstängd, liksom parkeringen. Båda öppnas 1 juni, vilket innebär att det då går att komma fram till badplatsen igen.

Ola Palmquist, affärsenhetschef, Vattenkraft, Tekniska verken i Linköping
Ola.Palmquist@tekniskaverken.se

Bild: Svartåfors vattenkraftverk

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se