Reportage om syriska systrar, kriget och barnäktenskap vinner Röda Korsets journalistpris 2018

Röda Korsets journalistpris 2018 tilldelas reporter Katja Magnusson, producent Håkan Engström och medarbetare i Libanon Daisy Mohr för dokumentären ”Systrarna i garaget” som sändes i P1 Dokumentär, Sveriges Radio den 14 januari 2018. Prisutdelningen kommer den 28 maj då man har möjlighet att höra journalisterna berätta om sitt arbete.

Dokumentären skildrar en familj med en mamma, en pappa, sex systrar och två småbröder som försöker upprätthålla nån sorts värdigt liv i ett trångt garage. Ingen av systrarna har ännu fyllt 20, och i Syrienkrigets skugga blir de utnyttjade. De blir barnbrudar, skiljer sig, en syster tvingas till abort, flera av systrarna blir slagna av sina män. Lillasyster Mona föder en son men tvingas lämna ifrån sig bebisen till barnets pappa.

Röda Korsets journalistpris belönar en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning – som 2018 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset är ett resestipendium på 30 000 kronor.

Motivering för vinnarpriset:

Genom att under lång tid följa en familj på flykt bygger reportageteamet upp sin historia lager på lager, där vardagliga detaljer om glittriga skor och putande gravidmagar varvas med bakgrundsbruset från granater, krypskyttar och raserade hemkvarter i Syrien. Resultatet är ett sammansatt kammarspel med exakt tonträff, som påminner oss om att i krig är flickors rättigheter inte mycket värda.

Hedersomnämnande till Expressen

Ett hedersomnämnande tilldelas Kassem Hamadé för reportaget ”Kampen för barnen”.

Motivering:

Här får läsarna möta den 12-årige cykelreparatören, som varken lärt sig läsa eller skriva utan tvingas jobba för att försörja hela familjen, liksom 15-åringen som ville studera men tappat framtidsdrömmarna och säger att det är för sent. Reportaget ökar på ett okonstlat sätt förståelsen för de humanitära konsekvenserna av och komplexiteten i Syrienkriget. Webbformatet är också fint nyttjat genom att text och film skickligt kompletterar varandra.

Priset delas ut i samband med frukostsamtal

Prisutdelning kommer att ske i samband ett samtal där pristagarna samtalar med Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström. Vi bjuder på frukost à la Damaskus.

När: 28 maj, kl. 08.30-09.30

Var: Svenska Röda Korset, Hornsgatan 54, våning 4, Hörsalen, t-bana Mariatorget

RSVP före 26 maj 2019: maude.froberg@redcross.se eller via eventsidan på Facebook

Pristagarna utses av en jury

Journalistpriset utses av en jury bestående av Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström Arash Mokhtari, reporter och programledare SVT, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bolin, kulturjournalist, Sveriges Radio P1, Maja Aase, journalist, kommunikationschef på Union to Union och Spanare i Sveriges Radio P1, Micael Lindholm, opinionsstrateg Svenska Röda Korset, och Paul Hansen, fotograf DN.

Journalistprisvinnare 2019

Röda Korset informerar sjukhusbesökare om covid-19 - får stöd av IKEA6.4.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Med start 6 april kommer volontärer från Röda Korset att bemanna tält utanför Östra sjukhuset i Göteborg, detta med anledning av coronaviruset. Syftet med insatsen är att stötta sjukvården genom att informera besökarna om Covid-19 på flera olika språk och hjälpa till att hänvisa dem vidare. Tälten har donerats till Röda Korset av IKEA, och används vanligtvis som tillfälliga hem eller fältkliniker i flyktingläger.

Röda Korset bistår Socialstyrelsen med donationer från företag – med hjälp av Bring3.4.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Socialstyrelsen har en avgörande roll när det handlar om att stötta hälso- och sjukvården och socialtjänsten i arbetet med covid-19. Regeringen har gett myndigheten i uppdrag att vid behov ta över regionernas och kommunernas ansvar för att säkra tillgången till skyddsutrustning och annat sjukvårdsmaterial. Uppdraget gäller så länge behovet finns kvar i samband med spridningen av covid-19. Idag vänder sig många företag till Socialstyrelsen med olika donationer och enligt ett nytt avtal tar myndigheten stöd av Svenska Röda Korset för att hantera dessa. Till sin hjälp har organisationen en beredskapspartner i logistikföretaget Bring som kommer att hjälpa till med distributionen av donationerna. I enlighet med önskemål från Socialstyrelsen vänder sig nu Röda Korset till företag och privatpersoner med följande önskemål utifrån CE-standard: skyddsglasögon, ansiktsskärmar/visir, skyddsutrustning för mun och näsa, handskar, skyddsdräkter, plastförkläden, ambulansresurser, transport av avlidna

Nomineringarna till Röda korsets journalistpris är klara5.3.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Varje år drabbas miljontals människor av katastrofer och krig. Därför vill Röda Korset belöna en journalistisk gärning – i form av ett reportage eller särskild satsning - som 2019 ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer, ute i världen såväl som i Sverige. Priset kan gå både till en enskild journalist eller ett medieteam.