Representanter för den syriska regimen polisanmäls i Sverige för krigsbrott och brott mot mänskligheten efter saringasattacker i Syrien

Den syriska regimen använde saringas mot civilbefolkningen vid två attacker, i al-Ghouta 2013 och Khan Sheikhoun 2017. Hundratals personer dödades och många fler skadades allvarligt, däribland många barn. Nu polisanmäler vi flera representanter för Assads regim för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten. Anmälan kommer dagen innan ett internationellt möte den 20-22 april där representanter från 193 stater samlas för att bland annat diskutera vilka konsekvenser bruket av kemiska vapen bör få för Syrien.

Anmälan, som lämnas in till svensk polis av syriska brottsoffer som är bosatta i Sverige och Civil Rights Defenders, är resultatet av ett långt samarbete med organisationerna Syrian Center for Media and Freedom of Expression (SCM), the Open Society Justice Initiative och Syrian Archive.

Förutom omfattande vittnesmål från personer som utsattes för och överlevde giftgasattackerna i Khan Sheykhoun and al-Ghouta, innehåller anmälan hundratals dokumentära bevis, så som bild- och filmmaterial, samt annan dokumentation som visar vilken typ av kemiska vapen som har använts och bevis som knyter de anmälda personerna till brotten. Dessutom innehåller den en grundlig analys av de syriska militära beslutsvägarna.

– Det är drygt 10 år sedan protesterna mot president Bashar al-Assads regim i Syrien startade. Den syriska regimen har använt kemiska vapen som en strategisk metod för att bryta ned civilbefolkningen och motståndet mot regimen i oppositionskontrollerade områden. Det är oacceptabelt att kemvapen används med civila som måltavla, utan att de ansvariga ställs till svars, säger Aida Samani, jurist på Civil Rights Defenders.

I Sverige bor idag många syrier som lever med stora trauman från kriget och som har förlorat familjemedlemmar till regimens övergrepp, samtidigt som förövarna går fria. Genom principen om universell jurisdiktion, som möjliggör för myndigheter att utreda, åtala och döma personer som misstänks för grova internationella brott, kan de ansvariga ställas till svars i Sverige.

– Med anmälan vill vi stötta brottsoffrens kamp för rättvisa. Vi hoppas att en svensk utredning av dessa brott så småningom kan leda till att de som beordrade och genomförde attackerna ställs inför rätta och fälls. Sverige behöver bidra till det arbetet för att motverka den straffrihet som råder i Syrien, säger Aida Samani.

Enligt internationell rätt har Sverige och andra länder ett ansvar att ställa ansvariga för krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten inför rätta. I Tyskland och Frankrike har liknande anmälningar lämnats in mot representanter för Assads regim.

– Vi vill att svensk polis och åklagare inleder utredningar mot de personer vi anmäler. Vi hoppas också att svenska, tyska och franska myndigheter går samman för att utreda brotten tillsammans. På så vis ökar chanserna att vi får se en arresteringsorder mot de ansvariga och att de i framtiden ställs till svars för de grova människorättsbrott de gjort sig skyldiga till, säger Aida Samani.

Anmälan kommer dagen innan internationellt möte

Dagen efter anmälan kommer medlemsstaterna i Organisationen för förbud mot kemiska vapen (OPCW) att samlas. Organisationen har 193 medlemsstater och Syrien är en av dem. En viktig fråga som kommer att diskuteras är just vilka konsekvenser Syriens produktion och bruk av kemiska vapen ska få för regimen.

Medan en stat i konventionen inte kan fråntas sitt medlemskap i OPCW, så kan åtgärder vidtas under mötet för att begränsa eller frånta en medlemsstats rättigheter, utfärda rekommendationer om straffåtgärder i enlighet med folkrätten och föra frågan vidare till FN:s generalförsamling och säkerhetsråd.

Som svar på Syriens fortsatta användning av kemiska vapen har flera stater lagt fram ett förslag till beslut om att Syrien ska fråntas sina rättigheter i OPCW.

– Om beslutet antas är det en viktig markering mot den syriska regimens bruk av kemiska vapen. Sverige, och andra stater, behöver dock göra mer för att utkräva ansvar från regimen för dess brott, säger Aida Samani. Som ett nästa steg, bör Sverige verka för att frågan om ansvarsutkrävande för krigsbrott och brott mot mänskligheten begångna i Syrien blir föremål för en dedikerad debatt i FN:s generalförsamling.

För att läsa en sammanfattning av anmälan samt mer bakgrundsinformation, klicka här.

Ryska demokratiaktivister utses till årets människorättsförsvarare23.9.2021 07:30:17 CEST | Pressmeddelande

Det ryska människorätts- och mediaprojektet OVD-Info tilldelas Civil Rights Defender of the Year Award 2021. OVD-Info är en livlina för de tusentals människor som drabbas av politisk förföljelse i Ryssland. I tio år har de publicerat data om arresteringar av fredliga demonstranter och bistått dem med juridisk hjälp. OVD-Info får priset för att de vågar kritisera den ryska regimens kränkningar av mänskliga rättigheter, trots att utrymmet för oliktänkande krymper i rasande takt.

Ryssland går till val – Putins makt kan stärkas ytterligare17.9.2021 12:35:14 CEST | Pressmeddelande

Idag inleds valet till det ryska parlamentets underhus, Statsduman. Det Putin-lojala partiet Enade Ryssland har idag 334 av Statsdumans 450 platser. Får partiet ännu fler platser i Statsduman kan Putins maktposition stärkas ytterligare. Den ryske regimkritikern Alexei Navalnyj sitter fortfarande fängslad, och andra regimkritiker och oppositionella har fängslats, bötfällts eller flytt landet.

Natalia Project-deltagare arresterad i Belarus13.8.2021 21:48:42 CEST | Pressmeddelande

Idag 13 augusti 13.00 arresterades människorättsaktivisten och Natalia Project-deltagaren Nasta Lojka i centrala Minsk, Belarus. Larmet kom till människorättsorganisationen Civil Rights Defenders via larmsystemet Natalia Project, världens första larm- och positioneringssystem för utsatta människorättsförsvarare. Vi arbetar just nu aktivt och nära lokala organisationer för att säkerställa Nasta Lojkas trygghet.

Belarus president tvingade Ryanairplan med regimkritiker ombord att landa i Minsk – Civil Rights Defenders kan kommentera situationen24.5.2021 16:11:00 CEST | Pressmeddelande

Igår beordrade Belarus president Alexander Lukasjenko att ett Ryanairplan på väg från Grekland till Litauen skulle landa i Minsk, Belarus. Vid landningen greps den regimkritiske journalisten och aktivisten Roman Protasevitj som var ombord på planet. Civil Rights Defenders följer utvecklingen noga och kan kommentera den systematiska förföljelsen av journalister i landet.

31 döda i landsomfattande protester i Colombia7.5.2021 10:28:24 CEST | Pressmeddelande

För nionde dagen i rad har tusentals människor samlats på Colombias gator för att protestera mot president Iván Duques politik. Colombianska organisationer har registrerat 1728 fall av polisiärt övervåld mot demonstranter, och hittills har 31 personer dödats. Dussintals är försvunna till följd av godtyckliga gripanden. Människorättsorganisationer i hela världen, däribland Civil Rights Defenders, fördömer nu våldet.