Res i tiden till jular förr på Skansen

Julfirandet förr såg annorlunda ut. Julölet skulle bryggas, grisen och kalven slaktas, brödet bakas, fisken lutas och alla sysslor vara klara till julaftons kväll. Under julperioden från första advent till trettonhelgen går det att få en bild av hur man firade julen förr i olika landskap och tidsepoker. Skansens museipedagoger visar och berättar om festen och julmaten, julgranar, julpynt, traditionerna och lekarna.

Statarlängans julmiddag. Foto: Maria Johansson.

1840-talet - I Boktryckarbostaden firar man med en modernitet - julgranen. Traditionen med att pynta en gran till jul kommer ursprungligen från Tyskland och blev vanlig i Sverige vid den här tiden.

1850-talet - på Delsbogården från Hälsingland firades julen med skådebröd‚ vackert format smör och kalvstek. Istället för tallrikar hade man tunnbröd till varje gäst. Barnen fick leka i halmen i väntan på att någon skulle klappa på dörren och kasta in en present - en julklapp.

1870-talet - i halländska Oktorpsgården samlades alla på gården runt ett rikligt försett julbord. Här fanns skinkan och gröten gjord på det exklusiva riskornet.

1910 - ett julkaffebord och en tidsenligt klädd julgran visas i det småländska Posthuset. I Väla skola från Västergötland har lärarfamiljen lagt ner mycket jobb på sin julgran som pyntats med smällkarameller och vackra dekorationer som de gjort själva. Här blir det också julbak den 6 - 11 december då det bakas pepparkakor i den vedeldade spisen.

1920-talet - julfirandet hos den fattiga familjen i en statarlänga på ett sörmländskt gods var enkelt men stämningsfullt. Skinkan, som var den finaste delen på den slaktade grisen, såldes på torget i stan. På julbordet fanns istället fläskbogen som smakade lika gott.

1930-talet - familjen i Järnhandlarbostaden förbereder julen. Adventsstjärnan, som var en nykomling i svenska fönster, fick lysa upp i decembermörkret. Den hade börjat importeras från Tyskland och blev snabbt mycket populär. Här kommer man också att baka pepparkakor, struvor, klenäter och spritsar i den moderna elugnen 13 - 18 december.

Statarlängans julmiddag. Foto: Maria Johansson.
Lutfisk och vitsås i Statarlängan. Foto: Maria Johansson
Jul i Järnhandlarbostaden. Foto: Marie Andersson.
Kakbak i järnhandlarbostadens kök. Foto: Marie Andersson.
Pepparkaksbak i Väla skola. Foto: Marie Andersson.
Posthusets julgran. Foto: Maria Johansson
Julmiddag i Boktryckarbostaden. Foto: Maria Johansson.
Julbord i Delsbo. Foto: Marie Andersson.
Julbord i Oktorpsgården. Foto: Marie Andersson.
Spelmän i Delsbogården. Foto: Maria Johansson

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Pressinbjudan: Skandinaviens främsta besöksmål - med fler besökare än kinesiska muren. Var är vi?19.10.2017 15:14Pressmeddelande

45 aktörer på Djurgården har under ett år arbetat för att tillsammans stärka Skandinaviens främsta besöksmål. Det har resulterat i ett koncept som presenteras den 27 oktober av bland andra Björn Ulvaeus, som investerat själ, hjärta och resurser på Djurgården och Stockholm. Möt honom och andra aktörer från Djurgårdens restauranger, museer, nöjen mm.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.