Res säkert i påsk

Under påsken blir trafiken mer intensiv på vissa sträckor. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.

Det kommer att vara mycket trafik på skärtorsdagen ut från storstadsområdena. Exempelvis kommer det vara mycket trafik på E20 mellan Göteborg och Stockholm och en hel del trafik på E22 mot Öland. Fjällvägarna som belastas är framförallt riksvägarna 70, 80, 26, 83/84 samt E14 och E45.

Det kommer också vara mycket trafik på långfredagen och annandag påsk. För att undvika köer, försök välja andra dagar.

– Kör försiktigt, ha framförhållning, tänk på att hålla avstånd och undvik onödiga omkörningar. Om det är möjligt, välj mötesseparerade vägar även om det innebär en omväg. Mötesseparerade vägar minskar de allvarligaste olyckorna med 80 procent, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännens Riksförbund.

Motormännens råd för en säker resa

• Var ute i god tid och var ordentligt utvilad. Trötthet i trafiken kan vara lika farligt som onykterhet.
  • Ta god tid på dig, ta paus ibland och turas om att köra om ni kan.
  • Undvik att ha en bestämd sluttid när man ”ska” vara framme. Acceptera att resan tar den tiden det tar.
  • Se till att ha med dryck och något att äta, om resan drar ut på tiden.
  • Ha med en fulladdad mobil, men rör den inte när du kör.

Här ökar trafiken mest i påsk

E45 Göteborg–Åre

E20 Göteborg–Stockholm

E22 Norrköping–Kalmar

E4 norr om Gävle

RV70 Enköping–Dalarna

RV66 mot Sälen

RV83/84 fjällvägen: Gävle, Härjedalen, Funäsdalen, Norge

RV26 Nissastigen, Halmstad–Jönköping, Västra Götaland, Värmland, Dalarna

E16 och RV 69 Gävle–Dalarna

E14 Sundsvall–Åre

Motormännens Riksförbund är med 90 000 medlemmar Sveriges största oberoende konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor.Motormännen arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.