Resa utomlands på sportlovet – så gäller dina försäkringar

Många väntas resa utomlands på sportlovet, kanske för första gången på länge. Den som reser bör vara väl förberedd. Se över ditt försäkringsskydd, kontrollera vad som krävs för inresa och aktuella regler runt covid-19. Det rekommenderar oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Res aldrig oförsäkrad. Ha koll på inreseregler och aktuella coronarestriktioner.

Så länge UD inte avråder från resa till landet du ska besöka så gäller reseskyddet i alla hemförsäkringar. Det ger ett bra skydd om du blir akut sjuk, i covid-19 eller annan sjukdom, och vid olycksfall under resan.

- Res aldrig oförsäkrad. Det kan bli mycket dyrt om du till exempel råkar ut för en skidolycka i Alperna. Genom reseskyddet i hemförsäkringen kan du få ersättning för vårdkostnader och hemtransport med ambulansflyg, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Försäkringen gäller däremot inte för en pågående sjukdom. Normalt behöver du vara symtomfri i tre månader före resan och inte ha besökt någon läkare under denna tid.

- Om du nyligen har varit sjuk, i till exempel covid-19, eller skadad kan du behöva göra en medicinsk förhandsbedömning innan du reser utomlands. Kontakta ditt försäkringsbolag och kontrollera hur din försäkring gäller, säger Gabriella Hallberg, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Förutom reseskyddet i hemförsäkringen har många också en separat olycksfallsförsäkring, till exempel genom sitt arbete eller fackförbund. Den ger ersättning om du till exempel skulle få bestående men av din skada.

Regler för inresa och karantän

Regler för inresa och coronarestriktioner skiljer sig åt mellan olika länder och kan ändra sig snabbt. Ta reda på vad som krävs för inresa från Sverige och vad som gäller i landet du ska besöka.

- Hemförsäkringen hjälper dig om du blir sjuk på plats. Möjlighet till ersättning för karantän som inte beror på akut sjukdom eller om du inte kan ta dig hem som planerat kan variera mellan olika försäkringsbolag. Kontrollera direkt med ditt försäkringsbolag vad som gäller för just din försäkring, avslutar Gabriella Hallberg.

• Se över vilka försäkringar du har och vad de täcker före resan.
  • I mer omfattande hemförsäkringar och om du betalar din resa med ett bankkort ingår ofta ett avbeställningsskydd. Det gäller om du blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka före avresan.
  • Ta reda på vad som gäller i landet du ska resa till och var beredd på att restriktioner kan ändras snabbt. Bra information finns på swedenabroad.se och i appen UD Resklar.
  • Vid sjukdom eller olycka: Skaffa ett läkarintyg och spara kvitton för utlägg.

Läs mer om reseförsäkringar och olycksfallsförsäkringar på konsumenternas.se

Lyssna på Försäkringspodden: Rätt försäkrad på sportlovet