Resebokningarna strömmar in efter att UD tog bort reseavrådan

I fredags meddelande UD att den generella avrådan för icke nödvändiga resor som infördes den 14 mars förra året upphävs från och med 1 oktober. Resebolagen i branschorganisationen SRF ser en direkt effekt med kraftig ökad försäljning i helgen.

– Våra medlemmar har sett en kraftig ökning av försäljningen under helgen direkt efter det att UD meddelade att det från och med 1 oktober är fritt fram att resa. Ökningen av bokningar den gångna helgen är över 80% jämfört med förra veckan och tyngdpunkten ligger för resor lite längre bort. Maldiverna till exempel visar en ökning på 250% hos en av våra medlemmar, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för resebranschorganisationen SRF.

Under pandemin har olika restriktioner i samband med resor medfört en nedgång i resandet som varit dramatisk. Statistik från SCB visar att resebranschen är den bransch som drabbats värst med nedgångar upp emot 90%.

-Branschen hoppas på att den kommande vintersäsongen börjar återgå till någorlunda normala nivåer på en rad destinationer. Resandet är viktigt för arbetstillfällen, tillväxt och välstånd i många länder inklusive Sverige, säger Didrik von Seth.

Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen, SRF, har cirka 300 medlemsföretag som sysselsätter 7 000 anställda. De står för mer än 80 procent av svenska resebyråers och researrangörers omsättning på 60 miljarder kronor 2019. SRF arbetar för sunda konkurrensförhållanden och en positiv utveckling av den svenska resebranschen. Medlemskap i SRF innebär en kvalitetsstämpel och krav på att följa SRF:s riktlinjer och stadgar.